17 ное 2019

Оперната фамилия Миневи – Миньо Минев и Стефка Минева. Имена от националния ни певческо-артистичен елит

Автор гл. ас. д-р Емилия Жунич от сектор Музика

Към проблемнотематичен модул ГЛОБАЛИЗАЦИЯ, ИЗКУСТВО, ИДЕНТИЧНОСТ

Срок 20 Октомври 2019 – 20 Октомври 2021 г.

През пролетта на 2019 г. се навършиха 100 г. от рождението на Миньо Минев – един от първите тенори на Старозагорска опера, който повече от 4 десетилетия е на сцената, представя над 40 роли, отличен е като най-добрия Луд гидия на Националния преглед на оперните театри в София през 1962 г. Гостувал е по всички професионални български сцени с ролята на Илия, чест гост на първия ни театър и като Ленски, Пинкертон, Алфред – роли, представяни нееднократно и в страните от соцлагера. Във връзка с отбелязване на 100-годишнината от рождението му бяха открити оригинални документи и изненадващи факти, за които не знаеше дори дъщеря му – оперната певица Стефка Минева, а тези документи хвърлят светлина и върху управлението на българските оперни театри в началото на 50-те години на ХХ век.
Стефка Минева, започнала кариерата си на старозагорска сцена, много бързо печели овациите на публиката, критиката и колегите си и само след 5 непълни сезона (в Стара Загора) вече е солист на Националната ни опера. Печели конкурси, пее в най-известните оперни театри по света и се оказва, че изпълненията й зад граница надхвърлят тези, на родна земя. В кариерата си има също повече от 40 партии, множество отличия, ласкави рецензии от най-престижните оперни центрове по света. Преустановила активната си певческа кариера, Стефка Минева продължава да работи с млади изпълнители, като им предава опита, натрупан през годините с известни диригенти, режисьори, знаменити интерпретатори. Подарява по-голямата част от личния си архив на родния град.
Във връзка със 70-годишнината й (2019 г.), ТДДА – Стара Загора експонира изложба – снимки от Метрополитен и Ла Скала, Женева, Амстердам, Москва, Бразилия, Париж, Бордо, Монте Карло, Сарагоса, Гент… снимки с Карерас и Мара Дзампиери, с Гяуров и Гена Димитрова, автографи, дипломи, почетни знаци, огърлия, отзиви от чуждестранната преса и т.н. „За да се направи „Норма” не е достатъчна само (Шърли) Веррет” пише напр. Gazzetta del Sud, и се фокусира върху Стефка Минева и нейната Адалджиза, изтъкана от противоречия и „заслужила автентичните овации”. Но мнозина, дори от най-близкото обкръжение на Стефка Минева, са изненадани от обхвата на дейността й, а експозицията включва само отделни фрагменти от една блестяща кариера. Множество отзиви, рецензии, съобщения са разпръснати из периодичния печат и дори само тяхното издирване и събиране от 1972 г. (когато е дебютът на певицата като Розина) до наши дни е сериозно предизвикателство. Но усилията си заслужават.
Една от целите на дисертационния ми труд беше да издири и съхрани имената на певците поне за най-често реализираните заглавия. Сред издирените 202 имена на солисти фигурира и фамилията Миневи, но спецификата на изследването налагаше съсредоточаване предимно върху регионалния печат и документи на Старозагорската опера.
Целта на предлаганото изследване е да бъдат открити отзиви, рецензии и др. материали от изявите на Миньо Минев и Стефка Минева в централния, специализирания и чуждия печат, за да бъде съставена цялостна картина на приносите им в националното ни оперно изкуство.
Откриването на нова рубрика – „Имена от националния ни певческо-артистичен елит” създава възможност за проекти, свързани с изпълнителското майсторство на българските певци. (А защо не и танцьори?) България има с какво да се гордее – нашите певци разнасят българската слава по целия свят, но монографиите за тях не са пропорционални нито на количеството им, нито на постиженията и международната им слава. Монографии има, но само за най-най-известните – Борис Христов, Николай Гяуров, Христина Морфова, Гена Димитрова, Тодор Мазаров и др. (не е необходимо изреждането на всички, разбира се), а имената на някои, чиято кариера е реализирана предимно по чуждите сцени, научаваме едва в последните години.
Колективният проект „Български музикален театър”, разработван 20 години от ИГ „Музикален театър”, отразява дейността и постиженията на нашите театри, реализираните от тях постановки, постановчиците (наши и гастрольори), рефлексиите в печата. В Първи том са отразени имената на първите български изпълнители на ролите в поставяните творби, а в том 4., в подбора на рецензии, неминуемо присъстват и отделни имена на артисти, но като цяло може да се каже, че в известна степен сме им длъжници.
 
Предлаганият планов проект „ОПЕРНАТА ФАМИЛИЯ МИНЕВИ – МИНЬО МИНЕВ И СТЕФКА МИНЕВА. ИМЕНА ОТ НАЦИОНАЛНИЯ НИ ПЕВЧЕСКО-АРТИСТИЧЕН ЕЛИТ” се вписва в полето на търсения на изследователска група „Музикален театър“ и се отнася към проблемнотематичния модул на Института за изследване на изкуствата „Българското културно наследство в европейски и световен контекст“.
Срокът на проучването е двугодишен, а очакваният резултат е монография или сборник от студии с приложения. В процеса на работата ще продължи ползотворното сътрудничество със Старозагорската опера, ТДДА – Стара Загора РИМ – Стара Загора, РБ „Захарий Княжески” – Стара Загора, вероятно – и с другите български оперни театри, по чиито сцени Миньо Минев и Стефка Минева са гостували многократно.