Росен Методиев

Докторант на ИГ „Музикален театър“

0909

На небосклона на бургаския балет отдавна не се е появявал млад артист, който да впечатлява и задържа вниманието на зрителя върху себе си. В поредното представление на „Лебедово езеро“[1] бях привлечен от изпълнението на непознат за мене балетист в ролята на Шута. Определено ярко присъствие, с много артистичност, пластичност и добра балетна техника. Тази роля, някога великолепно пресъздавана от напусналия ни вече Гриша Роглев, е динамична и наситена с разнообразна и, бих казал, доста трудна хореографска лексика.

oioi

Изпълнителят – Даниел Тичков – се справи блестящо с ролята на Шута. Оказа се, че той е ново попълнение на бургаския балетен състав. Това момче впечатлява с добрата си постановка, техника на въртене и хубав, изразителен скок. Носи в себе си онази техничност и артистичност, която съм срещал при многобройните си посещения на балети в Санкт Петербург. По време на цялото изпълнение на Шута, Даниел Тичков остана много близо до оригинала, или поне до моята представа за това.

На следващото представление – „Пепеляшка“[2] – бях отново изненадан от участието на същия балетен артист – вече в ролята на Принца. Балетът „Пепеляшка“, в редакцията на Бургаската опера, е приятно поднесена, хореографски редактирана балетна приказка, с естетически синтез от различни редакции. Въздействието беше подсилено и от чудесната балерина Веса Тонова, в ролята на Пепеляшка, и очакваното силно и стабилно изпълнение на Галина Калчева в ролята на Феята.

Срещата ми с Даниел след спектакъла бе приятна изненада. Видях две широко отворени очи, по балетноному артистични, с които природата явно е предопределила съдбата на младия танцьор. От него искреше удоволствие от свършената работа и желание за още. Струва ми се, че Бургас най-после има един млад, талантлив и обещаващ артист! Един истински Малък принц[3] се завръща на бургаска сцена.

От разговора разбрах, че Даниел е насочен към балета от своята баба. Той е роден в София (през 1994 година). На десетгодишна възраст е приет в НУТИ в София. И въпреки че до осми клас не е особено очарован от дългите, трудни, еднообразни и понякога скучни екзерсиси в балетното училище, все пак успява да надделее себе си, а когато вече усвоява основата, осъзнава, че балетът е неговото призвание. Така тръгва по дългия път на истинското изкуство. През 2011 година получава втора награда на Националния конкурс за балетни изпълнители „Анастас Петров“. Завършва година по-късно и танцува в Русенската опера – главните партии в балетите „Лебедово езеро“, „Лешникотрошачката“, „Дон Кихот“, „Жизел“, „Ромео и Жулиета“. Играл е в детски спектакли и в НМТ „Ст. Македонски“ в София и в Старозагорската опера.

 

oioioi9

Искрено се надявам, че Даниел ще поеме и следващите централни роли в Бургас. Защото го заслужава. А и балетният артист трябва да играе непрестанно, да се шлифова и изглажда нюансите на своите образи. От балетиста се изисква постоянна физическа форма и много работа, които го държат в кондиция и му позволяват да достигне върха.

Пример за успешна балетна кариера е примабалерината на Бургаския балет Галина Калчева. Дълги години тя поддържа репертоара на бургаския балет, изпълнявайки всички главни партии. Благодарение на своята изключителна работливост, амбициозност, устойчивост и търпение, тя запази соловото си присъствие в балетния театър. Но аз знам колко ѝ струваше това! Много балетни артисти преминаха през Бургас. Но колко от тях останаха?

Иска ми се сега, когато се появява един нов млад човек, интересен артист със заявка за солист, той да бъде обнадежден и насърчаван от ръководството на Операта. Артистът има друга душа и сърце, чувствителен е и лесно раним. И когато няма кой да му подаде ръка и да го насърчи, не може да се очаква много от него. А ако не прегърнем с любов един млад артист, ако не му помогнем, окрилим и насърчим, никога няма да го съхраним.

Дано този Малък принц, който се е появи в балета на Бургас, да изиграе всички възможни принцове тук и да предаде на публиката красотата от танца и балетното изкуство, част от любовта си към него, част от себе си.

kokokou

Защото „Същественото е невидимо за очите“, казва Екзюпери. Нека тогава го усетим чрез Даниел!

[1] „Лебедово езеро“ – музика Чайковски, хореография Хикмет Мехмедов по М. Петипа, премиера в Бургас 30.05.2016 г.

[2] „Пепеляшка“ – музика Прокофиев, хореография Хикмет Мехмедов, представление в Бургас, 27.03.2017 г.

[3] „Малкият принц“ – емблематичното произведение на Антоан дьо Сент Екзюпери. Малкият принц – синоним на духовност, преосмисляне на нещата по нов начин.