Първи самостоятелен концерт на цигуларя Ясен Стаменов
На 6 юни 2018 г. в католическата конкатедрала „Св. Йосиф“ в София се състоя първият концерт на младото дарование Ясен Стаменов. На пианото акомпанираше Мария-Елена Средева. Специално участие взе и преподавателят на Ясен – Евгени Николов.
Ясен Стаменов започва да свири на цигулка още от 6-годишна възраст като ученик в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София. Негови преподаватели са били Новислав Михайлов и Верустиния Овчинникова. С новия си учител Евгени Николов Ясен работи от есента на 2017 г. В момента Ясен свири на цигулка „Антон Шустер“, която му е любезно предоставена от фондация „Владо Тилев“.
Повод за настоящия концерт е участието на Ясен в световноизвестния конкурс Il Piccolo Violino Magico. Форумът се провежда близо до Венеция в началото на месец юли и за участие в него са поканени само 16 млади цигулари от цял свят.
Младият изпълнител има интереси и към различни инициативи, подкрепени от Католическата църква и от Марийното дело в България. Една от тях е сценичната реализация на мюзикъла „Лъчи от светлина“, посветен на Киара Луче Бадано, момиче, което посвещава живота си на любовта към ближния, въпреки че е болно от неизлечима болест. В това начинание Ясен взима участие не само като цигулар, но и като вокален изпълнител на песента „Представям си, че летя“. Мюзикълът е издаден и на компактдиск.
Концертът беше открит с няколко приветствени думи от отец Ярослав Бабик, енорийски свещеник на конкатедралния храм. Той говори за желанието на Ясен да представи своя първи концерт в Божия храм, в навечерието на рождения си ден, и с това да благодари на Създателя за дарения талант.
Първото изпълнение в концерта беше съвместно с Евгени Николов. Заедно с Ясен те изсвириха първа част от „Концерт за две цигулки BWV 1043“ от Й. С. Бах. Сякаш големият и опитен цигулар излизаше на сцената да предаде щафетата на ученика си. На свой ред ученикът трябваше да се чувства подкрепен в началото на това изпитание. Прекрасно звучаха и двамата – сигурността и опитността на учителя, съчетани с емоционалността и ентусиазма на ученика.
Нататък вече Ясен продължи сам с Втория концерт за цигулка от В. А. Моцарт. Направи впечатление вглъбеното свирене на Ясен, без излишна показност и същевременно наситено с емоция.
Възможностите си за предаване на красотата на музика от бароковата епоха Ясен показа чрез целия концерт „Зима“, фрагмент от „Годишните времена“ от А. Вивалди. Въпреки изключителната популярност на произведението Ясен показа своето отношение към него и затвърди впечатлението за вглъбеност и виртуозност. Нова силна страна на Ясен тук се оказаха прекрасните музикални фрази, които той ваеше една след друга и представяше на присъстващите.
Програмата продължи с „Интродукция и тарантела“ от Пабло Сарасате. Пиеса, изискваща сериозна техническа подготовка и силно изразена музикалност. Все качества, които Ясен убедително защити още в предните си изпълнения. В това изпълнение обаче той ни представи множество леки въздушни флажолети, както и наситени с обертонове и емоции фрази, изсвирени върху най-ниската струна.
Това, което направи впечатление при следващото изпълнение – Концерт за цигулка № 22 от Д. Б. Виоти, както и при Моцарт, бяха по-бавните темпа[1]. Това не попречи Ясен да покаже блестящата си техника и изключителна музикалност. Много ярък момент тук беше каденцата, която освен виртуозност показа и красотата на цигулката. Тя може да звучи както като един инструмент, а може и да създава впечатление за това, че свирят много хора на много цигулки.
Програмата на Ясен завърши с едно на пръв поглед леко, но същевременно много емоционално „Кантабиле“ от Николо Паганини. Тази пиеса позволи на слушателите да се насладят на музикалността на изпълнителя и да остави един приятен вкус в края на концерта.
Освен Евгени Николов много голяма помощ по време на концерта Ясен получи от пианистката Мария-Елена Средева. Тя се стараеше чрез клавирната фактура да наподоби свиренето на цял оркестър. Именно това ще бъде в най-голяма помощ, защото в предстоящия конкурс Ясен ще свири не с пиано, а с оркестър. Едно огромно предизвикателство за всеки млад изпълнител.
Общо впечатление от целия концерт остави изключителната лекота, с която Ясен Стаменов преодолява всички технически трудности в репертоара. А това именно е и задачата на всеки, тръгнал по пътя на концертиращия изпълнител – чрез свиренето си да създава впечатление за лекота, което да се предава и на публиката. Музикалността, виртуозността и надареността на Ясен Стаменов не останаха тайна за нито един от публиката. Всеки, присъствал на концерта, тайно в сърцето си се надява, че това няма да бъде последната му среща с този талант. Дано така да се чувстват и присъстващите на изпълненията му в Италия. За да може той да пренесе Духа на класиците, напоен от българския талант.
[1] Тук може много да се спори за това дали по-бързите темпа „осъвременяват“ музикалните произведения. В случая обаче чрез по-бавните темпа се запазва връзката с епохата, а по-съвременното звучене идва от по-новите инструменти, които се използват, както и от изпълнителите, разбира се.
Снимки: Виктор Стойнов