В началото на септември тази година имах шанса да видя изложбата на атинската художествена група „Техни“/“Techni” („Изкуство“) по случай 100-годишнината от създаването ѝ, представена във Византийския и християнски музей в Атина (7 юни – 29 октомври 2017). Изложбата е организирана от Националната художествена галерия – Музей „Александрос Суцос“/“Alexandros Soutzos”, която е в очакване на новата си сграда. Кураторки на проекта са Марина Ламбраки-Плака/Marina Lambraki-Plaka, директорка на Националната галерия, и Олга Мендзафу-Полизу/Olga Mentzafou-Polyzou, почетна директорка на музейните колекции. Сценографският проект е на Соня Хараламбиду/Sonia Charalambidou.
Общ изглед от експозицията с фотография на първата изложба на „Техни“ през 1917
Ранната група „Техни“ е основана по инициатива на художника Николаос Литрас и съществува от 1917 до 1919 г. Сдружението е с изявена модернистка ориентация, макар и без ясно изразена програма. То изоставя тенденцията на академизма отпреди Първата световна война, свързан с Мюнхен, и отправя поглед към новите явления на парижката сцена. Сред художниците, основатели на групата – наред с Литрас, са ключови фигури на модерното изкуство в Гърция като Константинос Малеас, Константинос Партенис, Теофрастос Триантафилидис, Михаел Томброс и др. Сдружението няма строги граници, то излага и работи на гости, а неговите членове участват и в други артистични прояви.
Ретроспекцията представя трите изложби на групата в годините на нейното съществуване 1917–1919[1]. Първата от тях е в редакцията на вестник „Елефтерос типос“/“Eleftheros typos” („Свобода на пресата“); втората – в офисите на Анатолийската рекламна агенция, и третата – в галерия “La Boétie” в Париж.
Николаос Литрас. Портрет на художничката Мария Хорш. Преди 1919. Частна колекция
Наред с подбраните творби, изследователската работа на екипа, подготвил днешната експозиция, е представена с архивни документи: каталози, критически статии и монографии от времето, фотографии, албум – дневник от архива на К. Малеас и т.н. Дизайнът на залите дава идея за пространствените решения на някогашните изложби. Зрителското око е привлечено да открива съвпадения на картини от архивните фотографии, увеличени като фрагменти в залите, и в настоящата изложба. Наред с това са акцентирани важни теми в художествената практика на атинските художници. Сред тях е образът на Акропола – вечно присъстващ символ на Античността в сърцето на модерната столица. Група пейзажи от К. Малеас фокусират вниманието върху тази тема. Културата на Античността е от основен интерес за К. Партенис. Визуалните представи, усвоени и преработени с опита на сецесиона и символизма, въздействат като емблематичен образ на модерна Гърция. Образите на природата – специфичната променлива светлина, искрящите цветове, слънчевото небе и морето, многобройните острови, пиниите и бяло-розовите къщи – са важна част от модерното представяне и изразяване на „гръцкото“. Сред въздействащите живописци са К. Малеас, Т. Триантафилидис, Ликургос Когевинас и др. Опитът от постимпресионизма, от Пиер Бонар и Едуар Вюйар, от кубизма и колажа, както и други тенденции, свързани предимно с въздействията на цвета, са важни стимули за модерните гръцки художници.
Константинос Малеас. Изглед от Акропола. 1918–1919. Художествена колекция на Националната банка на Гърция
Първата изложба на „Техни“, включваща внушителен брой творби –144, е открита в края на 1917 г. по коледните празници от министър-председателя Елефтериос Венизелос. На откриването присъстват цар Александрос I[2] и други официални лица. Художественото събитие има подчертан политически аспект – изява на либералната ориентация на новата власт[3], подкрепяща съвременните форми в изкуството. За това свидетелстват и откупките от изложбата. Увеличените фотографии дават идея за общия изглед и атмосфера на изложбеното пространство, наситено с мебели, килими и цветя. Виждат се и бюстови портрети на Венизелос и цар Александрос I. Сред произведенията в жанрово отношение преобладават портретите и пейзажите. Научаваме за позитивния отклик в пресата и изявения зрителски интерес.
Втората изложба на групата е организирана в началото на 1919 г. в Атина.
Най-голямо внимание в кураторския проект е отделено на третата и последна изложба на ранното дружество „Техни“. Тя е открита в Париж на 2 септември 1919 г. по време на Мирната конференция, бележеща края на Първата световна война. Събитието е под патронажа на министър-председателя Венизелос, представящ страната на високия форум. Идеята за промотиране на модерната култура на Гърция в чужбина е подкрепена и финансово според наскоро гласуван закон с тази насоченост.
Константинос Малеас. Бреговете на Атика – Лаврио. 1918–1919. Национална колекция на Алфа банк
Гръцката изложба на модерно изкуство в галерията на ул. “La Boétie” включва около 200 произведения. Към художниците от групата „Техни“ се присъединяват и гръцки художници, живеещи в Париж, сред които Димитриос Галанис. Научаваме, че с най-големи колекции се представят Л. Когевинас (45), К. Малеас (30) и К. Партенис (30). В днешната изложба привлича вниманието необичайната за К. Партенис картина „Френското летище на Корфу“ (1916). С издигащия се в небето самолет тя напомня за военното сътрудничество между двете държави по време на световната война.
Днешната юбилейна изложба на „Техни“ е документирана в голям каталог на гръцки език, с обширни текстове на кураторките и множество архивни материали. Обсъждането на художествените събития в по-широк обществен и политически контекст е ценно качество на проекта. Онези, които, за съжаление, не владеем гръцки език, сме улеснени във възприятието и разбирането от текстовете на английски език в самата изложба и на интернет страницата на Националната галерия.
Теофрастос Триантафилидис. Две деца на плажа. 1919. Национална галерия – Музей „Александрос Суцос“
Днес всяка изкуствоведска и критическа практика е съпоставителна. Компаративната перспектива е очаквана и неизбежна в условията на насищане на медийната среда. Изложбата на атинската група „Техни“ по случай 100-годишнината от създаването ѝ, подготвена професионално от екип на Националната художествена галерия в Атина, дава основания за съпоставки както с художествените явления и културните политики в България по същото време, така и с днешните изложбени практики.
12 септември 2017 г.
[1] За втората група „Техни“, основана през 1930 г., и представянето ѝ в София през 1936 г. вж. Генова, И. София – Атина: две разменени изложби. Изложбите на „Техни“ в София и на български художници в Атина. – Проблеми на изкуството, 2000, № 1, 40–54; Мутафов, Е. Поколението на 30-те и групата „Техни“ в гръцката култура. – Проблеми на изкуството, 2000, № 1, 55–57.
[2] Младият Александрос I, втори по възраст син на абдикиралия крал Константинос I, е поставен на престола през юни 1917 г.
[3] Елефтериос Венизелос, лидер на Либералната партия, е избран за министър-председател през същата 1917 г.
Константинос Партенис. Френското летище на Корфу. 1916. Частна колекция