Квадриналето за сценография, театрален дизайн и архитектура в Прага

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

На всеки четири години Прага се трансформира в огромна театрална сцена, която събира на едно място сценографи, дизайнери, режисьори, артисти и публика от целия свят. Настоящото 15-о издание на Квадриналето за сценография и театрален дизайн беше закрито на 18 юни, а в рамките на 11 дни бях представени над 2 000 творци от 59 страни. Освен двете основни експозиции – тази на страните и регионите, и студентската изложба, Квадриналето предложи още театрални представления, перформативни акции на открито и закрито, изложби на театрални сгради, технологии, осветление, уъркшопи, дискусии, лекции и още много събития не само за професионална публика, но за и широка аудитория.

Един от много интересните аспекти на Квадриналето обаче, който обикновено остава извън фокуса на отзивите и коментарите за него, е детската програма и изключително активното посещение на малките зрители не само на специално насочените за тях занимания и експозиции, но и сред всички инсталации. Всяка сутрин групи от ученици на различни възрасти се впускаха да изследват експозициите, потапяха са в техните светове и откриваха загадките им.

Една от 20-те награди, раздадени на тазгодишното издание, беше присъдена именно от децата. Тя отиде при експозицията на Португалия, наречена „Половината минути“, която предложи не само на децата, но и на всички посетители, едно интензивно тактилно преживяване. Инсталацията беше изградена от различни материи и материали, които предизвикваха сетивата на посетителите. В мотивацията на журито се казва, че португалската изложба: „… е игрива, интерактивна, която приканва към използване на всички сетива. Тя предизвиква чиста радост от изследването на непознато пространство. Стъпването в нея е като навлизане в страната на мечтите“. Детските секции в подобни големи форуми са изключително важни за формирането както на публика, така и на отношение, вкус към изкуството и средата, която ни заобикаля.

Петнадесетото издание на Квадриналето предложи и няколко съществени промени в сравнение с предходното си издание, както и с някои от утвърдените традиции за провеждане на форума. Едната от тях е свързана с наградите, които са естествената кулминация на събитието. Тази година те бяха двадесет на брой и бяха раздадени в изключително концептуална форма, която кореспондираше с общия фокус, а именно темата – RARE, или уникалните човешки взаимоотношения и ситуации, и способността ни да ги откриваме. Голямата награда за национална експозиция Golden Triga или Златна колесница, символ на националния театър в Чехия, тази година беше буквално деструктурирана и раздадена на всички лауреати в различните категории в епруветки – всеки получи частица от нея, както и специфичен артефакт от Квадриналето като прашинки от каталога от първото му издание през 1967 г. например. Друга особеност беше и фактът, че липсваха отличия за индивидуални постижения, а категориите бяха с 6 повече от обичайно, в които акцентът беше върху възможността на изкуството да рефлектира върху съвременните обществени процеси, кризите и промените в света. Като обща черта за всички отличени експозиции както на страните и регионите, така и на студентските, може да се посочи фактът, че те засягаха значим обществено-социален проблем, пречупен през идеята за пространствените му измерения, отношения и връзки със света и общността.

Тази година журито присъди голямата награда на Квадриналето на Кипър за проекта  „Зрители в призрачния град“ (Spectators in a Ghost City) на дизайнерът Мелита Кута и кураторът Марина Малени. А концепцията им е основана на „обърната сценография“ (reverse scenography) или театрализиране на утилитарни пространства. Във фокуса на проекта е напълно изоставения и обезлюден, след военен конфликт, град в Кипър. Инсталацията е създадена от парчета от сградите на Фамагуста, сред които текат архивни кадри от някогашния живот в града. По този начин авторите пренасят зрителите в едно полуимагинерно пространство, населено от реещите се истории от някогашния живот.

Една от най-въздействащите експозиции беше на домакините от Чехия (отличени с 2 награди) и техния Limbo Hardware, чрез който изследваха усещането за пространство. Визуалният артист Давид Мозни и кураторът на чешкия павилион Певел Швек разсъждават върху темата за смущаващо отражение на един фрагментиран свят, състоящ се от множество паралелни истини и алтернативни реалности. Всички те рефлектират върху съзнанието ни и възможността на хората за рационално мислене, но също така и върху нашето възприятие за пространство и физическо разстояние, и дистанция. Инсталацията представлява педантично изградени коридори (с реални текстури, материали и осветление), които всеки от нас прекосява ежедневно: към входа на собствения си апартамент, до съседния офис, към асансьора. Те обаче са залепени един до друг и са с необичайна ширина, едва около 30-ина сантиметра, което създава едно клаустрофобично усещане. Въпреки своята свръх реалистичност (всички елементи са взети директно „от живота“), за зрителя остава на показ цялостната конструкция от метални греди шперплат и т.н., като по този начин инсталацията ясно показва, че това е един фрагмент от сглобена пред очите ни реалност.

Въпреки че не попадна сред отличените експозиции, българският павилион, наречен „Късни находки от антропосцена“, се вписа изцяло в посоката на тазгодишното Квадринале и тенденциите, които бяха демонстрирани в Прага. А именно за преосмислянето на театралната вещественост, чрез изваждането ѝ от сценичния контекст и поставянето ѝ в нова среда, където вече няма нужда от актьора и режисурата, за да съществува, но все още има нужда от своята публика, която да ѝ придаде стойност. Перформативният подход към тази тема, който комисарят на експозицията Петя Боюкова и режисьорът Марий Росен са избрали към тези въпроси не само пред театъра, но и за обществото – как се отнасяме с непотребните ни вещи, се оказва добър изходен материал за една по-широка дискусия, вече случваща се в редица страни и която предстои да се случи и у нас.

Във фокуса на експозицията попаднаха театралният костюм и реквизитите, или малките театрални предмети, които сценографите изработват за представленията, и които обикновено актьорите активно използват. В павилиона участваха театрални обекти и костюми на 30 сценографи, а за тяхното активно представяне пред публиката в Прага (не само изложени по стелажите), Петя Боюкова и Марий Росен създават един непретенциозен, но в същото време зареден с деликатно чувство за хумор и дори самоирония, пърформанс. Като основа за неговия сценарий (дело на Иванка Могилска) стават предварително направени интервюта с всеки един от авторите на обектите. А актьорът Александър Митрев всеки ден представя по трима от тях. Любопитният ход тук е, че след всяко дефиле, предмети от експозицията се продават на реален търг и публиката е предизвикана да им придаде ново значение.

Именно това активиране на хората беше онзи театрален жест, превърнал българския павилион в живо, динамично и пулсиращо пространство, където всеки ден се случваха уникални човешки срещи. 

*Статията е съвместна публикация с Въпреки.com

Португалия, „Половината минути“, фотограф Р. Плзак
Естония, „Вечност“, “Limbo Harware”, фотограф: Jakub Hrab
Чехия, “Limbo Harware”, фотограф: Jakub Hrab
Кипър, „Зрители от призрачния град“, фотограф Viktor Tuček
Сърбия, “Moonshine Piano”, фотограф Héctor Cruz
България, „Късни находки от антропосцена“, фотограф А. Тагарева
България, „Късни находки от антропосцена“, фотограф А. Тагарева
България, „Късни находки от антропосцена“, фотограф А. Тагарева

Квадриналето за сценография, театрален дизайн и архитектура в Прага

Close Menu