Колкото повече анимация в Ниш – толкова повече

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Дойде ли лятото в Ниш става много горещо. Наистина. И не само заради особеностите на сезона, а и от друга гледна точка. Сръбският град се превръща в притегателен център за множество културни събития и международни фестивали. Един от тях е Златната монета на Константин (Konstantinov zlatnik / Constantine’s Gold coin), чието десето издание се проведе в дните между 18 и 22 юли 2022 г.

„Боксбалет“ (Русия, 15 мин, реж. Антон Дяков), ІІІ награда ex аequo , категория Сеньор

Форумът е специализиран за анимационно кино, насочено към детска и младежка аудитория. Състезателната програма е пребогата и разделена в две секции –  категория Сеньор за утвърдени автори и категория Студент. Журито тази година беше в следния състав: Мирослав Регитко (Словакия, художник, специалист в детската илюстрация и автор на визиите на повече от 100 книги, както и основен графичен дизайнер на детското списание Фифик (Fifik); Александър Ерделянович (директор на Югословенска кинотека – сръбския национален филмов архив в Белград) и моя милост. По принцип не цялата конкурсна програма се показва за широката аудитория в Културния център на Ниш, а само определени заглавия, които биха били най-атрактивни за малките и подрастващи зрители. За журито обаче това правило на важи и има тежката задача да изгледа щателно всичко, селектирано за двете категории, отделно от прожекциите за публика. Точната дума, която може да се употреби в случая, е „пир“ от анимационни филми (късо- и среднометражни), които трябваше да бъдат изгледани, осмислени и анализирани според професионалните им достойнства и авторски художествени качества, „каталогизирани“ в контекста на вкусове на отделните членове на журито, допълнително обсъдени, за да може да се разпределят номинациите преди крайното решение за награди. Определено нелека задача. Ето как изглеждат данните в цифри: За участие във фестивала са подали заявка 786 филма от 78 страни по света (в селекционната комисия е българският аниматор, преподавател и изследовател – Радостина Нейкова). Общата продължителност на филмите е над 90 часа екранно време. Разпределени по географски принцип – на континенти и държави, шарената карта на анимационното кино е следната: подадени заявки от Европа – 469; Азия – 156; Северна Америка – 66; Южна Америка – 59; Африка – 28; Австралия – 8. От целият този огромен компендиум селекционният комитет е подбрал състезателната програма, в която общо фигурират 128 заглавия, от тях 53 са в категория Сеньор и 75 в категория Студент. Наградите винаги се оказват недостатъчно на брой…

В дясно – Зоран Стефанович „Студио за рисувани филми 98“ ръководи Детска колония за анимационно кино в Ниш. Снимка – А. Мартонова

Накратко казано, задачата на журито никак не беше лека, още повече че сред заглавията имаше изключително много силни филми, изпълнени със смисъл и реализирани в пълната пъстрота на анимационните технологии: класическа рисунка, живопис под камера, акварелна анимация, обемни и куклени техники, компютърна анимация, хибридни експерименти… Разнообразието от художествени похвати беше забележително, синхронизирано, разбира се, с авторските визии и предпочитания, жанровата рамка и послания. Към общото впечатление на тематичните кръгове трябва да подчертаем изключително сериозните проблеми, които чрез езика на този вид кино бяха експонирани на екран: последиците от войната, насилието, старостта, самотата, вечните борби на доброто и злото, социалните катаклизми, бедността, лошите избори в живота, повелята на кармата, страховете, заблудите, нарушаването на хармонията в природата и в междуличностните отношения – това бяха линиите, които прорязваха една значителна част от творбите. Още по-интересно е, че като че ли те преобладаваха сред студентските филми. Авторите и от двете категории обаче не са забравили, че основният адресат са децата и юношите и затова естетическата парадигма често беше съобразена със специфичния аудиторен профил и възможността с лекота да се възприемат посланията. Приказно-вълшебни визии, странно-привлекателни персонажи, много чувство за хумор на места, достъпна алегоричност, динамика в монтажната изразност, пъстрота или пастелност на колорита, иносказателност, провокации в асоциативното мислене, сюжетна каламбурност – всичко това доминираше в голяма част от представените филми в двете категории. Не на последно място трябва да се открои видимото желание на авторите да се дистанцират от шаблоните на популярната мейнстрийм продукция, която залива големия и малкия екран (вече не е само телевизорът, но и компютърът, таблетът, телефонът), включително през платформите за видеосподеляне и стрийминг. Все пак призванието на изкуството, особено за малки и млади зрители, е да възпитава в естетически кодове, да провокира друг тип комуникация с изображението, да дава възможност на развитие на прочита на образа отвъд неговата анимирана природа.

Дивна Янусович (Македония), Андроника Мартонова, Мирослав Регитко (Словакия)
Снимка – А. Мартонова

И тук няма как да не се сетя за Джани Родари, който запитан как се пише за деца, отговаря така: Споделям напълно тезата на Максим Горки – като за възрастни, само че много по-хубаво. Убедена съм, че това се отнася и до създаването на филми, включително и анимационни – за деца и юноши.

А сега нека хвърлим поглед на наградите:

  • Гран При (една-единствена награда, обединяваща двете категории):

Пътникът (Иран, 7 мин., реж. Бехруз Сюлеюманиназир) – притчова история с Андерсеново усещане за (не)възможния полет на едно фламинго, решена чрез великолепието на трепетливите мазки на живописта под камера.

  • Категория Сеньор:

І награда: Дълбините на нощта (Франция – Хонконг, 12 мин., реж. Степ Си) – изключителна работа с лаконичността на линията, минимализма в пространствените характеристики, пустотата като израз на белия лист и прозирността на акварелната анимация. Сюжетът е свързан с отломките от душата, които остават празноти във всяка жертва на домашно насилие било то физическо, или емоционално.

ІІ награда: Градска коза (Русия, 11 мин., реж. Светлана Разгулаева) – престъпно иронична и като класическа рисунка, и като замисъл – приказка за юноши, със зооморфни персонажи (коза, вълк, мечка), разказваща за непримиримите противоречия в селския и градския манталитет, свързани с представите за живот, любов, суета, хищничество, копнежи, мечти и… доза комерсиалност.

ІІІ награда (ex аequo): Стъпки в реката (Китай, 15 мин., реж. Ма Уейдзя) – великолепно представен мистичен сюжет, свързан с духовете на починалите деца и представите за тях в спиритуалните традиции на провинциалните общности. Решен в естетиката на класическата китайска анимационна школа, филмът отправя и деликатна социална критика към демографските политиките. Цялостната визия е решена в засилен поетичен стил, в чиито измерения се развива и темата за самотното дете.

Боксбалет (Русия, 15 мин., реж. Антон Дяков) – противоположностите се привличат, за да покажат че в привидната грубост има нежност и грижа, а в ефирната лекота може да се крие стоманен характер. Отново с бляскаво чувство за хумор и оригинални художествена решения (типажите на балерината и боксьорът са незабравими) са представени проблемите на съвременния свят и нуждата от преоценка на ценностите.

  • Категория Студент:

І награда: Детето и гъската (Франция, 8 мин., реж. Джейд Шастан, Алис Файла, Жустин Ермец, Софи Лафльор, Венсан Лен) – приказка за едно великолепно приятелство. Филмът стъпва уверено върху най-добрите западноевропейски традиции, свързани както с умението да се разказват истории (ала Шарл Перо), така и със стиловете в художествените школи на детската илюстрацията (френска, италианска) от ХХ в.

ІІ награда: Адиго (Унгария, 7 мин., реж. Дора Чока) – унгарският филм се откроява с особен оригинален почерк в анимационния си стил и силно послание, свързано с нарушаването на екоравновесието и пренебрегването на гласа на природата. Притча за душата на сърната, която никога не прощава на ловеца, разтворена в класическа поетична, пастелна рисунка с деликатно привнесени елементи на кубизъм.

ІІІ награда (ex аequo): Прослушване (Испания, 4 мин., реж. Херман Чазара Морено, Анна Хуесас Гарсиа) – ударен виц, с много чувство за хумор, реализиран през възможностите на компютърната анимация. В кулоарите на цирковата арена две абсолютно различни кандидатки се борят за сърцето на музиканта и, разбира се – различните позиции в спектакъла. Шоуто на тяхното съперничество е умопобъркващо за младежа, който не може да реши коя повече му харесва. Накрая следва изненада – и за него, и за зрителите.

Ялла (Франция, 7 мин., реж. Найла Насар, Едуард Питула, Рено дьо Сен Албен, Сесил Адан, Анаис Састели) – отново компютърно генерирана анимация, която е също майсторски реализирана. Този път сюжетът е свързан с последици от разрухата след войната в Ливан и копнежа на един тийнейджър да се забавлява сред руините на Бейрут. Изключително силен, динамично мощен филм, естетически издържан, с чувство за хумор, зад чиято лекота всъщност се крие болката от унищожаването на детството и психологическите механизми на преодоляване ѝ.

  • Специална награда на журито:

Светло бъдеще (Сърбия, 15 мин., реж. Дарко Антич) – отново сериозната, значима тема за войната през 90-те години на ХХ в. и погубените животи на децата, чието „бъдеще“ остава само под формата на спомен, снимка в ръцете на родителите, незарастваща болка, безкрайните разговори с терапевтите, посттравматичния синдром. Par excellence документална анимация, по действителен случай и много сходна като модел на мислене с Валс с Башир (2008, на Ари Фолман). Като цяло важен и добър опит на сърбите, който въпреки своите достойнства търпи и критика към по-грубоватото анимиране на рисунъка, разтегливостта на драматургията и някак тромавия темпоритъм на монтажа.

Специална награда на журито: „Светло бъдеще“ (Сърбия, 15 мин, реж. Дарко Антич)

Паралелно с пребогатия фестивал в Ниш, се провежда и международна детска работилница (или както те я наричат колония) за анимационно кино. Тази година беше 16-тото издание на петдневния уъркшоп. Всъщност така започна всичко в Ниш – именно през идеята децата и младежите, които обичат да рисуват да навлязат в тайните на анимирането. Зоран Стефанович и Слободан Милошевич – от „Студио за рисувани филми 98“ и Сдружение „Анима Ниш“ са основните организатори на двете събития. Форумът се осъществява с подкрепата на Министерство на културата и информацията на Република Сърбия, град Ниш и община Пантелей. Партньор на инициативата е Народна библиотека „Стефан Сремац“ – детски отдел, в която се провежда и друга детска международна колония – тази за илюстрация.

Представяне на най-доброто от Словашката детска илюстрация в детския отдел на Народна библиотека „Стефан Сремац“ в Ниш. Снимка – А. Мартонова

Колкото повече анимация в Ниш – толкова повече

Close Menu