На 17 февруари в град Плевен се състоя концерт на Плевенска филхармония, който е част от честванията на юбилея на културния институт. Концертът беше с авторска музика на композитора Христо Йоцов и включваше първи изпълнения на три произведения. Програмата беше замислена в градация, като в последния инструментален концерт на сцената застана композиторът и изпълни соловата партия на ударните.
Концертът започна с Празнична увертюра „Плевен 2023“ – произведение, написано от Христо Йоцов специално по повод 70-годишнината на Плевенска филхармония. В концертната програмата могат да се прочетат думите на композитора: „Увертюрата започва с ярка фанфарна тема, която се появява няколко пъти като лайтмотив“. Интересен момент в тази композиция е замисълът всяка от инструменталните групи в оркестъра да бъде представена чрез свой ансамблов фрагмент, включващ и солови изяви. За инструменталистите от Плевенска филхармония това концертно третиране на отделните партии беше прекрасна възможност да демонстрират съвършения баланс на оркестровите групи.

Концертът за тромпет и тромбон е написан през 2022 г. за Михаил Йосифов (тромпет) и Велислав Стоянов (тромбон), които реализираха и самото премиерно изпълнение. Творбата, композирана в духа на класическия тричастен инструментален концерт (първа част – сонатно алегро, втора част – тема с вариации и импровизации и трета част – рондо), органично съчетава в себе си класическата традиция с джазовата импровизация.

Последното произведение в програмата беше Концертът за маримба и ударни „Картини от два свята“, написан през 2019 г. Като солисти се изявиха Василена Серафимова (маримба) и самият композитор Христо Йоцов (ударни). Отново в програмата четем: „В него съчетавам различни двойки неща: маримбата – представител на „класическите“ ударни инструменти с нейните мелодични и хармонични възможности, с барабаните като носители на характерни ритми, пулсация и богати темброви и динамически възможности; класическият и джазовият музикант… ; писана музика и импровизации – партията на маримбата е предимно изписана, като на някои места има възможност да се импровизира, докато партията на барабаните е изградена изцяло импровизационно“.
Музикалният стил на Христо Йоцов е многопластов. Това личи не само по умелото боравене с похвати от класическата и джазовата музика, но и по уникалното съчетаване на тембрите в оркестрацията на произведенията. Особено ценно в този стил е обединяването на тематизъм с елементи на класиката, джаза и българския фолклор, което неминуемо откроява принадлежността на твореца към българската композиторска школа. Това се реализира от автора посредством инструментални теми, инспирирани от българската песенна традиция, и мотиви, решени в духа на българската народна орнаментика.

Диригентът Борислав Йоцов водеше умело оркестъра към своята интерпретационна концепция и задълбоченото вникване в същността на многопластовата музика се прояви чрез съвършения синхрон в музицирането на оркестъра.
Солистите в концерта (Василена Серафимова – маримба, Велислав Стоянов – тромбон, Михаил Йосифов – тромпет и Христо Йоцов – ударни) са български музиканти с международна известност. Тук няма да се спирам конкретно на изпълненията на всеки един от тях, но ще подчертая, че и четиримата демонстрираха перфектна инструментална техника и чрез изключително прецизните си и вдъхновени импровизации покриха в съвършенство импровизационния дух в музикалното мислене на композитора. Солистите демонстрираха в пълна степен умението си да боравят с богата темброва палитра, с целия арсенал от технически и изразни възможности на инструменти, за да постигнат в изпълнението си оригиналността на произведенията.

Идеята да се постави началото на юбилейните чествания на Плевенска филхармония с премиерни изпълнения на творби от български композитор в миговете на възторжени аплодисменти се превърна в красив символ на единството творец – изпълнители – публика, което дава живот и бъдеще на музикалната култура.
