Портрети от фоайето: 25 години София Филм Фест

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Годините работа на Боряна Пандова като официален фотограф на София Филм Фест (от 2014 година насам) ѝ дават възможност да се срещне и снима много от емблематичните лица на световното и българското съвременно кино. Фотографската серия включва имена като Вим Вендерс, Тери Гилиъм, Бела Тар, Кшиштоф Зануси, както и български творци като Георги Господинов, Теодор Ушев, Георги Дюлгеров, Руси Чанев, Стефан Мавродиев и много други. Черно-бялата серия е дело на куратора Надежда Павлова в галерия „Синтезис“ (бул. „Васил Левски“ 55, София) с откриване на 19 март, за щастие броени дни преди поредното кризисно затваряне. Боряна Пандова завършва фотография в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и магистърска програма към Националната художествена академия. За началото на отделните фотосесии със специалните гости на фестивала, тя самата споделя:

Когато научих, че специален гост ще бъде Тери Гилиъм, не можех да повярвам, че ще го видя на живо, ще съм с камера и ще правя само протоколни снимки. Знаех, че няма да си простя, ако не измисля нещо по-специално. В крайна сметка успях да убедя екипа на фестивала, че е важно да оставим по-ярка следа за идните поколения. Така се роди традицията да правим специални портрети на специалните гости.[1]

Работата по организирането на тези портретни снимки безспорно е била трудна, предвид напрегнатия ритъм на фестивала и безбройните събития, на които гостите трябва да вземат участия.

Заради интензивната програма, гостите разполагат с ограничено време и единствената възможност за снимка са няколко минути във фоайето на киното или хотела, преди събитие. Подреждаме импровизирано студио, като се преструваме, че сме максимално подготвени с идеята и светлината…и на фона на цялата суматоха около нас, пробваме да измагьосаме великия портрет на човек, когото срещаме за пръв път.[2]

Брезентът, който Боряна Пандова използва като фон за много от фотографиите, също е изложен в галерията.

Самата фотографска серия е изградена по изключително семпъл и класически начин, снимките са черно-бели, най-често с едно предно осветление и потъващ тъмен фон, като се акцентира върху лицето на човека, изведен на преден план. Портретният жанр е изключителна работа и отношение към снимания, за да се извади истинският, неподправен човек в кадър. Взаимодействието с ярките личности е видимо в снимките – Боряна Пандова им е оставяла свободата да импровизират по тяхно усмотрение, улавяйки по този начин и част от истинската им същност.

Или поне тази част, която те биха желали публиката да види. Директорът на фестивала Стефан Китанов казва за изложбата:

Преди близо 20 години бях в журито за първи филми на фестивала във Венеция. В деня преди откриването всеки от нас имаше фотосесия с основния фестивален фотограф. На мен ми отделиха повече от половин час, може и час да е било. Случаят със София Филм Фест не е същият. Специалните гости имат много малко време между ангажиментите си и Буря (Боряна Пандова) трябва да е максимално концентрирана, за да извлече същината на човека. А това тя умее като малцина, които държат фотоапарат. Доказателство са портретите от фоайетата. Не само висш пилотаж като умения, но и влизане в душата на човека.[3]

Изложбата ще завърши с портрет с Боряна Пандова, обявен за 24 април от 16 до 18 часа. Дано ситуацията позволи на повече хора да разгледат фотографиите и да участват в закриването!


[1] Вж. https://photosynthesis.bg/statia/Portreti-ot-foajeto-25-godini-sofia-film-fest-izlozhba-na-Boriana-Pandova.html

[2] Пак там.

[3] Пак там.

Портрети от фоайето: 25 години София Филм Фест

Close Menu