Годините работа на Боряна Пандова като официален фотограф на София Филм Фест (от 2014 година насам) ѝ дават възможност да се срещне и снима много от емблематичните лица на световното и българското съвременно кино. Фотографската серия включва имена като Вим Вендерс, Тери Гилиъм, Бела Тар, Кшиштоф Зануси, както и български творци като Георги Господинов, Теодор Ушев, Георги Дюлгеров, Руси Чанев, Стефан Мавродиев и много други. Черно-бялата серия е дело на куратора Надежда Павлова в галерия „Синтезис“ (бул. „Васил Левски“ 55, София) с откриване на 19 март, за щастие броени дни преди поредното кризисно затваряне. Боряна Пандова завършва фотография в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и магистърска програма към Националната художествена академия. За началото на отделните фотосесии със специалните гости на фестивала, тя самата споделя:
Когато научих, че специален гост ще бъде Тери Гилиъм, не можех да повярвам, че ще го видя на живо, ще съм с камера и ще правя само протоколни снимки. Знаех, че няма да си простя, ако не измисля нещо по-специално. В крайна сметка успях да убедя екипа на фестивала, че е важно да оставим по-ярка следа за идните поколения. Така се роди традицията да правим специални портрети на специалните гости.[1]
Работата по организирането на тези портретни снимки безспорно е била трудна, предвид напрегнатия ритъм на фестивала и безбройните събития, на които гостите трябва да вземат участия.
Заради интензивната програма, гостите разполагат с ограничено време и единствената възможност за снимка са няколко минути във фоайето на киното или хотела, преди събитие. Подреждаме импровизирано студио, като се преструваме, че сме максимално подготвени с идеята и светлината…и на фона на цялата суматоха около нас, пробваме да измагьосаме великия портрет на човек, когото срещаме за пръв път.[2]
Брезентът, който Боряна Пандова използва като фон за много от фотографиите, също е изложен в галерията.
Самата фотографска серия е изградена по изключително семпъл и класически начин, снимките са черно-бели, най-често с едно предно осветление и потъващ тъмен фон, като се акцентира върху лицето на човека, изведен на преден план. Портретният жанр е изключителна работа и отношение към снимания, за да се извади истинският, неподправен човек в кадър. Взаимодействието с ярките личности е видимо в снимките – Боряна Пандова им е оставяла свободата да импровизират по тяхно усмотрение, улавяйки по този начин и част от истинската им същност.
Или поне тази част, която те биха желали публиката да види. Директорът на фестивала Стефан Китанов казва за изложбата:
Преди близо 20 години бях в журито за първи филми на фестивала във Венеция. В деня преди откриването всеки от нас имаше фотосесия с основния фестивален фотограф. На мен ми отделиха повече от половин час, може и час да е било. Случаят със София Филм Фест не е същият. Специалните гости имат много малко време между ангажиментите си и Буря (Боряна Пандова) трябва да е максимално концентрирана, за да извлече същината на човека. А това тя умее като малцина, които държат фотоапарат. Доказателство са портретите от фоайетата. Не само висш пилотаж като умения, но и влизане в душата на човека.[3]
Изложбата ще завърши с портрет с Боряна Пандова, обявен за 24 април от 16
до 18 часа. Дано ситуацията позволи на повече хора да разгледат фотографиите и
да участват в закриването!
[2] Пак там.
[3] Пак там.