„Строителни войски“ на Гаро Кешишян

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

            На 5-ти декември в галерия „Синтезис“ се откри фотоизложбата на Гаро Кешишян „Строителни войски“, включваща над 90 черно-бели фотографии и обхващаща период от над десет години – от 1983-та до 1995-та година.

Този период е изключително динамичен за страната – края на социалистическата епоха и началните години на прехода, които често пъти се оказват трудно различими в контекста на конкретните снимки. За всички, които помнят тези години, фотографиите извикват противоречиви спомени на едно объркано време, в което битуваха както старите порядки, така и всичко ново, което тепърва навлизаше в страната. Това може ясно да се види както в малките детайли – униформи, дрехи, вещи от бита, общата среда (улици, сгради, стаи), така и ясно се чете в лицата на запечатаните портрети. Документалната фотография на Гаро Кешишян ни разкрива света на отдавна несъществуващото вече поделение, с цялата драматична, абсурдна, понякога комична, но тягостна атмосфера, която излъчват повечето кадри. Свидетелство на времето, както той самият сподели в няколкото си кратки думи на откриването, те често са безкомпромисно отражение на тогавашната действителност, която следващите поколения надали биха могли да разберат и почувстват. Вероятно за тях тези снимки вече изглеждат като далечно минало, подобно на ранната фотография от началото на миналия век. Но за поколението на Гаро Кешишян тези спомени са все още живи.

Отделните снимки не са датирани, нито хората на тях. В личен разговор на самото откриване авторът отговори на тази критика, тъй като въпросът беше задаван многократно, че не обича много текст на фотографските изложби. Според него фотографията трябва сама да говори. Прекрасен принцип, който днес често се нарушава от претенциозните концепции на съвременните творци. В много от съвременните проекти наблюдаваме тотално пренебрегване на художествените качества на фотографията и изкуството, за сметка на идейни „трендове“, които се извеждат като водещи и надделяват над самите произведения. Настоящата изложба е различна. Изцяло документалния подход остава и най-голямата ценност на този архив, малка част от който реално е представен в експозицията.

Различна е и заради дългогодишния труд и усилия, които Гаро Кешишян е посветил на проследяване на живота в едно поделение. Предвид периода, това е налагало и много специфичен подход, към хората, и към властимащите. Той споделя:

„С много усилия печелех доверието на момчетата, които снимах. Именно това доверие ми позволи да пресъздам тяхната ежедневна битка да съхранят човешкото в себе си въпреки нечовешките битови и работни условия. В целия цикъл е видна крещящата етническа дискриминация, която е в основата на комунистическите и посткомунистически строителни войски в България. Но най-силната движеща сила, която ме караше да се връщам отново с фотоапарат при тях, беше състраданието ми към тези момчета, чиято единствена вина бе къде и кога са се родили.” [i]

В съвременния динамичен свят много малко фотографи се посвещават на дългосрочни проекти, отнемащи години. За съжаление нито средата, нито условията днес го позволяват. В морето от манипулирани, виртуални фотоизображения, тази изложба предлага на публиката да се потопи за кратко в света на автентичния, чернобял образ, отдалечен и успокоен от времето, но все пак още близък.

Изложбата може да се види до 15-ти февруари, в галерия „Синтезис“, София.

Биография:

Гаро Кешишян е роден през 1946 г. във Варна, където живее и работи до днес. През 1970 г. се дипломира във Висшия машинно-електротехнически институт – Варна. Започва активна фотографска дейност през 1973 г. В периода 1971 – 1983 г. работи като инженер-технолог в Завода за дизелови двигатели „Васил Коларов“, където заснема първите си серии „Леярната“, „Снимки за спомен“ и поставя началото на „Строителни войски“ през 1983 г. След 1977 г., Гаро Кешишян експериментира в жанра на студийния портрет и работи по документални проекти. Печели редица престижни български и международни отличия; участва в десетки изложби в България и чужбина.

През 1988 г. негова колекция от диапозитиви е прожектирана на фестивала Rencontres d’Arles в Арл, а през 1989 г. получава покана да представи работата си в Университетската галерия „Шадай“ в Токио. Важна година за Гаро Кешишян е 1990 г. Американските куратори Уенди Уотрис и Фред Болдуин включват негови фотографии в изложба на български автори представена в третото издание на фестивала FotoFest в Хюстън. Същата година фотографии от серията „Строителни войски“ са включени от Шарл-Анри Фавро, директор на Musée de l’Élysée – Лозана, в амбициозна изложба със заглавие “L’année de l’est. Un air de liberté”, в която участват още четирима български фотографи, заедно с имена като Йозеф Куделка, Томаш Томашевски, Сибиле Бергеман, Карл де Кайзер, Раймон Депардон и много други.
През 1994 г. той е един от четиринадесетте автора, включени от кураторката Иглена Русева в изложбата „Съвременна българска творческа фотография“, с която се основава фотографска колекция в Националната художествена галерия, чиито следи се губят и към днешна дата тя е с неясна съдба.

През 2001 г. италианският колекционер Серджо Поджанела откупува 400 фотографски копия на Гаро Кешишян и представя автора в различни галерии във Венеция, Милано, Модена, Палермо и други градове в Италия. През 2016 г. галерия Синтезис показа изложбата „Гаро Кешишян от колекцията на Серджо Поджанела“ с куратор Надежда Павлова. По инициатива на колекционера през 2022 г. Гаро Кешишян е включен в изложбата „Канова: невинност и грях“ в MART – Museum of Modern and Contemporary Art, Роверето, където фотографиите му са показани заедно с тези на Хелмут Нютън, Робърт Мейпълторп, Ян Саудек, Джоел-Питър Уиткин и др. Изложбата прави паралел между творбите на известния италиански скулптор Антонио Канова (1757 – 1822) и черно-бели актови фотографии на знаменити автори от 20 век.

Част от серията „Строителни войски“ е представена и в изложбата “Behind Walls: Eastern Europe before 1989” по случай 20 години от падането на Берлинската стена в рамките на Noorderlicht International Photofestival в Грьонинген.

Творби на Гаро Кешишян са включени в колекциите на различни институции: Националната библиотека на Франция, Musée de l’Élysée, както и в много частни колекции, включително колекцията на Рафаело Казаков, която бе представена в изложбата „Огледала и прозорци“ през 2023 г. в галерия Синтезис.

Творчеството на Гаро Кешишян е публикувано в две монографии: „Garo Keshishian” (изд. Nicolodi, 2002) по повод изложбата му в галерия „Каза Зенобио“, Венеция и „От упор“ (изд. KPMD Консулт, 2021), в която са включени и диалози между фотографа и съставителя на книгата Красимир Машев.

Гаро Кешишян е носител на Статуетката на Българска фотографска академия, присъждана за особени заслуги в българската фотография, а през 2019 г. му е връчена и Голямата награда на Варна за цялостното му творчество. 
[ii]


[i] https://photosynthesis.bg/statia/stroitelni-voiski-izlozhba-na-garo-keshishian.html

[ii] https://photosynthesis.bg/statia/stroitelni-voiski-izlozhba-na-garo-keshishian.html

„Строителни войски“ на Гаро Кешишян

Close Menu