Субективна камера – мемоари на душата във филма на Гаспар Ное „В бездната“.

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Субективната камера или англоезичното понятие, обозначаващо този тип кадровка, POV (Point-Of-View) shot, е техника използвана в авангардното и експериментално кино, основна в съвременни видеоформати разпространявани в онлайн пространството. През 2009 г. Гаспар Ное заснема „В бездната“, наративът се разгръща през очите на главния протагонист, Оскар (в ролята Натаниел Браун), убит наркодилър в Токио. Ное използва субективна камера като основна визуално-артистична практика и целият филм е заснет с нея. В повечето сцени Оскар е в гръб – душата върви след физическото тяло назад из спомените и води зрителите. Камерата въплъщава душата на Оскар след смъртта му, т.е. Ное преминава отвъд по-често срещаната практика за хуманизиране на камерата в качеството на персонаж. Той й дава автономност базирана върху извечния концепт за частица съществуване отвъд физическото тяло. Прилагайки тази техника творбата е структурирана като кинематографичен мемоар на душата на Оскар. Противопоставянето между идеята за нетленността и физическото тяло е специфична черта в творчеството на Ное.

Колкото до актьорската игра – изиграването на персонаж, който не се вижда или се вижда от зрителите само в гръб е необичаен професионален опит. Гърбът на Оскар изпълнява функциите на маска: „Важно е да се отблежи, че при играта с маска няма развитие на персонажа, той е фиксиран.[1] и още: „Маската предполага обездвижване на лицето и скриване. Употребата ѝ е бягство от мимически жестове и психологизация. Това води до необходимостта от по-условна театрална игра с тялото, най-често под формата на танц и експресивни жестове на ръцете и цялото тяло.[2] В случая обаче липсват жестове, движения на тялото или каквато и да е техника за изграждане на художествения образ. Или… Всъщност актьорската игра се открива в израженията и реакциите на персонажите с които Оскар си взаимодейства. Тази практика е често прилагана от Алфред Хичкок и е наричана от него reaction shot – кадър, който представя реакцията на персонаж или група персонажи към дадено събитие или друг персонаж. Докато един от протагонистите говори, камерата е насочена към слушателя.[3] Навярно Браун изиграва персонажа така както би го изиграл в стандартния кинематографичен модус, а изборът на Ное да го заснеме само в гръб е експериментално решение за което съвременната публика е възприятийно готова. Единствените няколко секунди в които зрителите виждат ясно лицето на Оскар са в началото на филма, а за да не прави компромис с концепцията Ное използва образ в огледало, отражение.

Снимка от филма “В бездната” (режисьор Гаспар Ное, оператор Беноа Деби, 2009)

Публиката има възможност да придобие известна представа за физическото тяло на Оскар чрез сцените в които той използва наркотици и синтетично предизвиква душата си да излезе от тялото. Нещо повече, режисьорът преобръща драматургично дори естетиката на субективната камера, когато Оскар е убит в тоалетната на нощно заведение, а разказът е продължен от неговата душа – да гледаш себе си. С една техника Ное въвежда няколко драматургични линии, правейки зрителите активни участниците, съпреживяващи наратива. Тази особеност се открива в множество съвременни видеоформати предназначени за онлайн разпространение какъвто е влогът. Сцените в които Ное представя психо-емоционални преживявания и ментални състояния, напр. наркотично предизвикана еуфория, той се осланя на визуалната привлекателност на компютърно-генерирани изображения и специални ефекти с фигури на нашумелите в културното пространство за онова време фрактални структури.

Снимка от филма “В бездната” (режисьор Гаспар Ное, оператор Беноа Деби, 2009)
Снимка от филма “В бездната” (режисьор Гаспар Ное, оператор Беноа Деби, 2009)

Използвани са обичайни цветови контрасти в осветлението, напр. синьо-зелено и жълто за нощни сцени, червеното е сред един от най-често срещаните цветове във филмите на автора въобще. Цялостната визия на филма е с високонаситени цветови палитри от основни цветове, а нощта е неонова.

Снимка от филма “В бездната” (режисьор Гаспар Ное, оператор Беноа Деби, 2009)
Снимка от филма “В бездната” (режисьор Гаспар Ное, оператор Беноа Деби, 2009)

Свят – пукнатина насред силно урбанизирана среда, насилие и жестокост. Страданието във филмите на автора е цветно, което поставя акцент върху заличаване на границите между дихотомии като удоволствие-страдание, любов-омраза, които имат исторически установени визуални решения на екрана.

Субективната камера е практика произлязла от европейските авангарди, но и откриваща се във филмите на големи холивудски студиа. Още през 1946 г. Робърт Монтгомъри режисира филма „Жена в езерото“ заснет почти напълно със субективна камера, като зрителите се „запознават“ с лицето на персонажа чрез огледални отражения. Опитът се оказва неуспешен поради няколко причини: снимачната техника е тежка и движения, симулиращи поклащане на глава изглеждат тромаво и неестествено на екрана; за тогавашните зрители подобна екранна визия е изпитание за възприятията. За съпреживяване на наратива публиката се нуждае от актьор най-често заснет в три-четвърти, перспектива, която предоставя възможност за установяване на пространството в което се намира персонажа, неговите взаимоотношения с обектите и другите персонажи, движенията на тялото и лицевите изражения.[4] Съвременната публика има формирана визуална грамотност и субективната камера не е предизвикателство. Достъпната и лесна за работа снимачна техника, софтуери за пост-продукция и съответно интернет платформите за видеосподеляне популяризират видеоформата – влог, чието идейно и естетическо начало е наследство от творчеството на Йонас Мекас и неговите филм-дневници. Успоредно с артистичните прояви масово използване на видеокамери и заснемане на т.нар. домашни филми, запечатващи семейни и лични моменти се превръща в популярна практика още през 80-те на 20. век.

Връщайки се към Ное, във филмите му проличава иновативното  отношение към камерата и нейната динамична роля в киното. Авторът й дава движенческа автономност (подобно на Йонас Мекас). Характерни за Ное са снимането от ръка, кръгообразните движения на камерата, високи гледни точки, ракурсни изкривявания и дълги кадри в порядъка на 15-20 минути. Камерата и главният персонаж се сливат и в други филми на Ное, като напр. в „Необратимо“ в незаличимия от зрителското съзнание нетърпимо дълъг епизод с изнасилването на персонажа изигран от Моника Белучи. Камерата е статична, снимайки от ниска гледна точка (поставена почти на земята) зрителите изпитват невъзможността на жената да помръдне: „За аудиторията пълната идентификация със ставащото идва като резултат на съпреживяване, а не на наблюдение.“[5]

Интензивността, изобилието от насилие във филмите на Ное, го правят трудно гледаем автор въпреки умелото и интелигентно боравене с киноезика. Съществена тема, засягаща филмите на редица съвременни режисьори е не толкова търсенето на зрелище като екранен феномен, а на желанието за определено ниво на проблематичната, но все по-широко разпространявана идея за естетизация на насилието. В киното насилието е игра, отличаваща се с „морална неутралност“[6]: В крайна сметка има много специалисти в областта на кинематографичното насилие, хора, които структурират и режисират сцени с насилие. Създаването на репрезентация на насилие само по себе си е изкуство.[7]

Любопитно е да се проследи значим въпрос в тази насока, а именно дали филми като тези на Гаспар Ное и телевизионни сериали като “Gangs of London” (2020 – ), чийто главен режисьор е Гарет Еванс („The Raid: Redemption“ (2011), „The Raid 2“ (2014)) задават на публиката по-висок праг на търпимост или визуалното свръхнатоварване на съвременния зрител провокира търсене на по-силно емоционално въздействие…

Библиография:

Димитрова, Мая. Метаморфози в общуването: автор – екран – зрител. Институт за изследване на изкуствата към БАН, София, 2006.

Спасова-Дикова, Йоана. Перформативните маскарадни изкуства в глобализиращия се свят на изток и на запад: сходства и различия. В: Изкуствоведски четения. Институт за изследване на изкуствата към БАН, София, 2018.

Gallese, Vittorio; Guerra, Michele. The Empathic Screen. Cinema and Neuroscience. Oxford University Press, 2020.

Hitchcock, Alfred. Alfred Hitchcock: My own methods. Достъпно на: https://www.bfi.org.uk/sight-and-sound/features/alfred-hitchcock-my-own-methods


[1] Спасова-Дикова, Йоана. Перформативните маскарадни изкуства в глобализиращия се свят на изток и на запад: сходства и различия. В: Изкуствоведски четения. Институт за изследване на изкуствата към БАН, София, 2018, с.280.

[2] Спасова-Дикова, Йоана. Перформативните маскарадни изкуства в глобализиращия се свят на изток и на запад: сходства и различия. В: Изкуствоведски четения. Институт за изследване на изкуствата към БАН, София, 2018, с.281.

[3] Hitchcock, Alfred. Alfred Hitchcock: My own methods. Достъпно на: https://www.bfi.org.uk/sight-and-sound/features/alfred-hitchcock-my-own-methods

[4] Gallese, Vittorio; Guerra, Michele. The Empathic Screen. Cinema and Neuroscience. Oxford University Press, 2020, р. 59.

[5] Димитрова, Мая. Метаморфози в общуването: автор – екран – зрител. Институт за изследване на изкуствата към БАН, София, 2006, с.100.

[6] Appelbaum, Robert. The Aesthetics of Violence: Art, Fiction, Drama and Film. Rowman & Littlefield, London, 2017, p. 19.

[7] Ibid., p. 16

Субективна камера – мемоари на душата във филма на Гаспар Ное „В бездната“.

Close Menu