Концерт-спектакъл с авторска музика на Красимир Кондов
На 16 май 2023 в Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ – гр. Плевен, се състоя концерт-спектакъл под надслов „С песните на моя род“, посветен на личния и творчески юбилей на Красимир Кондов (60-годишнина и 40 години творческа дейност). В сценичната реализация на спектакъла участваха: целият състав на Северняшки ансамбъл „Иван Вълев“, „Ева квартет“, ученици от специалност „Народно пеене“ при НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен, гайдарски оркестър при НУИ „Добри Христов“ – Варна, а в началото на концерта ученици и преподаватели от НУФИ „Филип Кутев“ – Котел поднесоха специален музикален поздрав, отново с изпълнение на гайдарски оркестър.

Красимир Кондов е известен български гайдар, аранжор и композитор, главен художествен ръководител на Северняшкия ансамбъл „Иван Вълев“ (от 2016 г.), преподавател в НУИ „Панайот Пипков“. Виртуозните му и въздействащи инструментални изпълнения на гайда присъстват в компактдискове на именити музиканти, в соловия му албум „Гайдата“ (2006) и др. Негови композиции са включени в четвъртия диск от поредицата на Марсел Селие „Мистерията на българските гласове“, а песента „Радке, мама, Радке“, в изпълнение на „Ева квартет“, е част от сборния албум Spiritus, издаден от PolyGram, съдържащ етномузика от цял свят с такива имена като Дийп Форест, Ера, Андреа Бочели, Горан Брегович и др. С творчеството си е дал подкрепа на „Ева квартет“ в първите стъпки на състава. Работил е в Болградската гимназия „Г. С. Раковски“ в Бесарабия, Украйна, и с цялостната си дейност на тази територия оставя ярка следа – създава фолклорни състави, оказва методическа помощ на местните изпълнители.

Спектакълът беше изграден изцяло върху авторова музика на Красимир Кондов, представяща богатия спектър от жанрове в неговото творчество: солови, камерни и хорови песни със съпровод на народен оркестър, акапелни хорови и камерни вокални композиции, инструментална концертна и танцова музика. Всички те бяха обединени от идеята за общ спектакъл с единна драматургия, в която се очертаха и ярки, различни по тип кулминационни акценти. Те бяха свързани, от една страна, с взривяващите залата появи на любими изпълнители – на самия Красимир Кондов като солист на оркестъра в концертната пиеса „Четворно хоро“, на „Ева квартет“, както и на обичаните от публиката хор и танцов състав на Северняшкия ансамбъл. Тук ще споменем, разбира се, и финалната сцена, обединила всички изпълнители на фона на омагьосващото гайдарско изпълнение на „Черкезката“ (НУИ „Добри Христов – Варна). От друга страна, самите номера на спектакъла задаваха своите лирични, ритуални или възторжени кулминационни моменти: хоровата обработка „Притури се планината“ (в изпълнение на хора на Северняшкия ансамбъл), „Цар Мурат“, в изпълнение на „Ева квартет“, и двете симетрично разположени в програмата обредни сцени с впечатляваща музика, хореография и слово. През цялото време оркестърът на Северняшкия ансамбъл беше обединяващото звено, което поддържаше драматургичния ритъм, а участията на ученици от НУИ „Панайот Пипков“ носеха прекрасната идея за приемствеността.

Програмата на концерт-спектакъла ни даде възможност да проследим различните проявления на стила на композитора Красимир Кондов в условията на конкретен жанр – например различният подход в разработването на музикалния материал, когато песента е със съпровод на оркестър и когато е замислена като акапелно произведение. В първия случай композицията следва принципа на хомофонията. Във втория, Кондов използва богат набор от композиционни средства – имитационна техника, дисонантна хармония, оригинални свежи акордови връзки, ритмическо разнообразие. Особено ми се иска да подчертая великолепното умение на Кондов да позиционира в хоровите си композиции всяка от партиите в теситурата, която е най-подходяща за нея, и така тя да може да изяви в максимална степен своите най-типични темброви характеристики. Може би именно поради тази причина хоровите обработки на Кондов звучат така меко и едновременно с това – плътно. Това негово познаване на спецификата на гласа проличава особено в моментите, когато основното мелодично развитие се делегира на вътрешните гласове.

За танците, представени на концерт-спектакъла, разказа хореографът на ансамбъла Мартин Мочков: „Представянето на танцовия състав включваше три танца (встъпителният танц „От мегдана“, „Калушари“ и „Ладуване“) из авторския ми тематично-драматичeн фолклорен спектакъл „От мегдана“[1]. Идеята беше да се представят типични за Централна Северна България обреди. За основа на спектакъла използвах етнографски описания на обреди, вкл. записи на музикален материал. Красимир Кондов на базата на автентични музикални образци написа музиката на спектакъла така, както само той може … “.
В края на спектакъла кметът на Община Плевен г-н Георг Спартански връчи на Красимир Кондов „Почетния знак на Плевен“ с думи на признателност за творческата му дейност. Кондов получи още една награда – „Златна лира“ от Съюза на българските музикални и танцови дейци за творческия му принос към фолклорното изкуство. Наградата беше връчена от директора на НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен, г-н Румен Тодоров.

Прозвучаха и думите на Красимир Кондов: „Благодаря на публиката! Без вашето внимание и аплодисменти ние, артистите не можем да съществуваме! Вие сте нашият верен коректив, който ни кара да продължим да творим, да усъвършенстваме нашата прекрасна народна музика и така ще продължим напред, докато дишаме!“.
Пожелаваме на Красимир Кондов да
продължава още дълги години да радва публиката с нови произведения, плод на
самобитната му дарба!
[1] Цитират се заглавията на танците така, както са описани в концертната програма. В тематично-драматичния спектакъл „От мегдана“ танците са обозначени като „От мегдана“, „Русалци“ и „Гадаене“.



