Филмовият фестивал в Торино – инвестиции, творчество и нови автори

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

От 20-ти до 2-ри ноември 2024, паралелно с филмовия фестивал в Торино, се проведе и седмото издание на TFI Torino Film Industry. То включваше повече от четиридесет събития – пичинг сесии, панели, семинари и прожекции, които бяха посетени от 1500 акредитирани професионалисти. Общо 51 проекта в процес на разработка бяха представени в девет пичинг сесии. Проведоха се 17 панела и 14 семинара и ежедневни майсторски класове (104 часа обучение).

Важна част от събитието беше късометражната програма и пичинг сесиите на проекти за късометражни филми организирани от ShorTO Film Market. Събитието се организира от Италианския център за късометражно кино от 2016 г., а тази година беше фокусирано върху италианската екосистема изградена в подкрепа на късометражния филм. Пичинг сесиите бяха две: международна You Only Pitch Twice и национална Road To Euro Connection/Italy.

Сесията бе съставена от проекти за късометражни филми, които преди това са били представяни на други форуми, сред които Baltic Pitching Forum (Литва, Латвия, Естония); Lago Film Festival – Premio Rodolfo Sonego (Италия); SFC Rendez-vous Industry – Cannes Court Métrage (Франция); ShorTS – Maremetraggio (Италия).

Представените проекти бяха: „One Last Joke” (dir. Mattia Borgonovo); „Syncope” (dir. Quentin L’Helgouac’h); „Suez” (dir. Martynas Norvaišas – prod. Ieva Cern); „IperJihad” (dir. Alessandra Salvoldi).

Сесия за проекти за късометражни филми в процес на разработка, които вече имат установен авторски/продуцентски екип и търсят копродукции. Екипите са избрани измежду италианските проекти, кандидатствали за европейския копродукционен питчинг форум Euro Connection. Същите избрани екипи ще участват в Visitors’ Programme в Клермон-Феран на международния фестивал Du court métrage de Clermont-Ferrand през февруари 2025 г.

Представени проекти: „Come la luna“ (dir. Francesco Lorusso, prod. Dado Film); „Teacher Andy“ (dir.Giulia Borges Cafagna,  prod. Eclettica, Studio Domu); „Dattilo“ (dir. Claudio Quattrone, prod. Q. Animation Films); „To Build a Fire“ (dir. Lorenzo Puntoni, prod. Sayonara Film); „Alice’s Ring“ (dir. Luca Zentilin, prod. Zero Stress Production).

Панелът „Italian Short Film Shapes“ продължи три часа, в които различни експерти от индустрията, филмови творци и дистрибутори обсъдиха динамично развиващия се ландшафт на търсене късометражните филми, различните канали за финансова и творческа подкрепа. Панелът подчерта важността на късометражните филми не само като самостоятелна художествена форма, но и като жизненоважна част от италианската киноекосистема. По думите на  Паоло Манера, директор на филмовата комисия в Торино, с когото започна панелът: „Създаването на Центъра за късометражни филми даде смелост на филмовата комисия и на управителния съвет да създадат фонд за късометражни филми. Наличието на фонд за късометражни филми спомогна за откриване на пазар за късометражни филми, а пазарът на късометражни филми пък стартира на Дните на Филмовата индустрия в Торино няколко години по-късно.“

Той апелира за повече „малки“ независими проекти, които да бъдат добре подкрепени финансово, защото за правенето на независимо кино са еднакво нужни както любов, така и пари. Когато едно от двете е в по-малки количества, другото трябва да компенсира. „Ако имаш малко пари, ти трябва много любов, ако пък любовта недостига, е хубаво да имаш повече пари,“ каза полу на шега Манера. Виждането си за малък филм поясни със следния цитат от текста  „Anti-100 Years of Cinema Manifesto“ на Йонас Мекас:

„Във времена на грандиозност, зрелищност, филмови продукции за сто милиона долара, искам да говоря за малките, невидими действия на човешкия дух: толкова фини, толкова малки, че умират, когато бъдат извадени под светлините на прожекторите. Искам да отпразнувам малките форми на киното: лирическата форма, стихотворението, акварелът, етюдът, портретът, арабеската, багателата, както и малките 8 мм песни. Във времена, когато всеки иска да преуспява и да продава, искам да отпразнувам онези, които прегръщат социалния и ежедневния неуспех да преследват невидимото, личните неща, които не носят пари и хляб и не правят съвременна история, история на изкуството или каквато и да е друга история. Аз съм за изкуството, което правим един за друг, като приятели.“

Панелът продължи с представяне на различни регионални филмови фондове. Гая Гунети представи Mazo – регионална програма за развитие на късометражни филми. Габриеле Бароку сподели 20-годишната история на филмовото училище CSC Animazione в Торино, фокусирано върху експериментални и изследователски проекти. За 20 години училището е създало впечатляващото количество от 990 късометражни филма.

Давид Фераца от продуцентската компания Withstand сподели техния подход към копродуцирането на късометражни анимационни филми, възможностите за финансиране с регионални фондове и международни партньорства.

Три дистрибуторски компании с различни профили говориха за техните стратегии за разпространение. Rai Cinema бе представена от Карло Родамонти, ръководител на маркетинговия отдел. Тяхната стратегия разчита на адаптирането на разпространението и промотирането на късометражни филми с помощта на съвременните технологии. Родамонти подчерта, че най-важното при избора на филми е историята и това тя да е достъпна за възможно най-широка аудитория. Тяхната компания изследва ландшафта на потреблението и начина, по който аудиторията открива и гледа късометражни филми. В последните години той се е променил драстично.

Мисията, която Rai Cinema си поставя, е да предостави повече пространство на късометражните филми, като работи в три насоки на разпространение:

 – Дигитални платформи и по-специално Rai Play, която е най-значимата стрийминг услуга в Италия;

 – телевизионни инициативи за достигане до аудитория, която не е запозната с формата на късометражния филм, но има потенциал да бъде възпитана в гледане на този тип филми;

 – интеграция на късометражната форма в киносалоните, където зрителите в също не са свикнали да плащат за късометражно кино. За да интегрира късометражния филм в традиционното киноизживяване, още от февруари 2025 г. Rai Cinema ще стартира нов проект, който да представя късометражни филми в над 100 кина в Италия всеки вторник.

Голям интерес за компанията представляват филмите, създадени с изкуствен интелект, не само като инструмент, а и като нова среда, която позволява на хората да създават нов вид късометражен филм без ограничения и ще създаде повече пространство за творците за по-малко пари.

Докато Rai Cinema се стреми към възможно най-широко разпространение на възможно най-голям брой филми, Федерико Вазоло от Gorilla Distribution целенасочено поема само 10-12 филма, за всеки от които изготвя различна дистрибуционна стратегия. Gorilla Distribution се определя като бутиков тип компания за иновативни и жанрово ориентирани проекти, които имат за цел да тестват и разширяват границите на късометражния филм. Създадена от сценаристи-режисьори, компанията подкрепя авторското кино и по-нишови филми.

Различните философии на тези две компании съжителстваха съвсем естествено на кръглата маса, без конфликт или спор за „по-добро“ или „по-правилно“. Тяхната коекзистенция в индустрията подчертава многообразието на италианското късо кино, създавайки пространство както за масови, така и за нишови продукции.

Една от най-успешните фестивални италиански дистрибуционни компании, Lights On, също участва в панела, представена от Флавио Армоне. Компанията подкрепя нови режисьори от първите им стъпки в късометражното кино до пълнометражния дебют. Каталогът на Lights On е богата палитра от интернационални проекти – Гърция, Турция, Чехия, Мексико, Бразилия, Китай, САЩ, Австралия и др. Дистрибутираните от тях филми участват в програмите на категория А фестивали, като фестивалите в Кан, Локарно, Берлинале, Клермон-Феран, Сънданс. Компанията представлява филми с разнообразни наративи и стилове и разполага както с филми, насочени към разказване на истории, така и с арт-хаус филми. При избора на филми Армоне залага на такива, които са интересни и имат какво да кажат. За да предостави персонализирана стратегия за разпространение на всеки отделен филм, компанията поема между 20-26 филма годишно.

Втората част от панела представи отделни фестивали за късометражно кино – техните секции и състезателни програми. Директорът на ShorTS International Film Festival, Маурицио Ди Риенцо, обяви, че програма „Фокус“, в която фестивалът представя важни късометражни филми от различни страни, следващата (2025) година ще бъде посветена на България.

На кръглата маса бяха представени и регионалните филмови фондове чийто инициативи в подкрепа на късото кино, играят важна роля в късометражната екосистема.

Макар и създадено сравнително скоро, TFI Torino Film Industry се утвърждава като ключово събитие, което не само отразява текущото състояние на индустрията в Италия, но и активно формира бъдещето ѝ.[i]


[i] https://www.torinofilmindustry.it/?lang=en

Илюстрации: Филмов фестивал Торино
за всички, авторката е изтеглила снимките от фейсбук страницата на фестивала

Филмовият фестивал в Торино – инвестиции, творчество и нови автори

Close Menu