ppIANISSIMO – „работещият“ фестивален модел

Сподели:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email
Share on print

Финалният концерт

Финалният концерт

Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO 2017 премина под знака на две кръгли годишнини: 20-ото си поредно издание и 70-годишнината на своя основател и дългогодишен артистичен директор – Стела Димитрова-Майсторова.

Още от създаването си през март 1998[1] фестивалът се утвърждава като творческа лаборатория за съвременно изкуство и вече 20 години неотклонно следва своята концепция – да популяризира клавирния репертоар от началото на ХХ век до наши дни, като дава подиум както на утвърдени на световно ниво интерпретатори, така и на дебютиращи талантливи пианисти.

ppIANISSIMO 2017 беше анонсиран от организаторите като „ретроспективен“, предоставящ възможност за нови срещи с любими изпълнители, някои от които гостували многократно (разбира се, сега с нови програми). Фестивалът спази своите традиции, сред които – жанрово разнообразие при безкомпромисна селекция на изпълнители и произведения, безупречен пианизъм, експониран в различни негови и национални, и възрастови измерения, преимуществено представяне на световни и български премиери, солови рецитали, тематични концерти, достъпност за широк кръг слушатели (практиката „свободен вход“ вече има и ново, онлайн измерение – директно излъчване на всички концерти по Binar.bg).

Мястото на провеждане също беше традиционно – Първо студио на Българското национално радио, но сега ppIANISSIMO беше в различен формат. За разлика от предишните си издания, преминаващи „на един дъх“ с по два (а в почивните дни – и с по три) концерта в един ден, сега програмите бяха само вечерни, в значително по-дълъг времеви диапазон (24 март – 9 април). Приех с известно недоверие по-лежерното им разполагане в три фестивални седмици, в серии от по три концерта в последните дни на седмицата. Предпочитанията ми клоняха към по-динамичното, концентрирано протичане в няколко поредни дни, но с натрупването на фестивалните събития осъзнах, че това е едно разумно решение, което не довежда до „размиване“ и разсейване, а точно обратното – с по-продължителното си присъствие в пролетния софийски концертен афиш ppIANISSIMO предостави на публиката възможност да осмисли своите впечатления, да осъзнае чутото и видяното, да се ориентира в щедро предложеното ѝ многообразие.

Магдалена Лисак

Магдалена Лисак

ppIANISSIMO винаги създава усещане за добре премислен и завършен проект, прокарващ различни тематични линии, обединени от идеята за разкриването на неизчерпаемите възможности на пианото не само като клавишен, а и като перкусионен инструмент. И тази година фестивалът изгради стройна драматургична концепция. В трите фестивални седмици имаше по един солов рецитал на превъзходни пианисти от различни националности – много различни, но силно въздействащи: Габор Чалог от Унгария, Магдалена Лисак от Полша и Ралф ван Раат от Холандия. С яркото си артистично присъствие отново зарадваха почитателите си и редица български изпълнители, живеещи в различни европейски държави – Мария Мартинова (Белгия), Камелия Миладинова (Холандия), Стефка Перифанова (Швейцария). Поредният рецитал на обичаното от публиката на ppIANISSIMO Абсолют трио от Швейцария също се превърна в събитие. Концертът Посветено на ppIANISSIMO – традиционният „генератор“ на нови произведения (този път с творби от Добринка Табакова, Пенка Кунева, Константин Илиевски, Албена Петрович-Врачанска, Александра Карастоянова-Херментин и др.), разбираемо провокираше интерес. Вплетени в общия фестивален замисъл бяха и рециталът на Анна Кристенсон – пиано (Швеция) и Аннастина Малм – мецосопран (Швеция/Франция), и концертът с джаз импровизации ppIANISSIMO JAZZ Сега, водейки до очакваната кулминация – финалния концерт 70 години от началото…, посветен на кръглата годишнина на Стела Димитрова-Майсторова.

С фино, деликатно музициране впечатлиха Анна Кристенсон и Аннастина Малм, гостували и на „Нордското“ издание на ppIANISSIMO (2016). Тази година представиха шведска програма, съставена от произведения на творци от първата половина на ХХ век – Сигурд фон Кох, Мусес Пергамент и Йоста Нюстрьом, както и на съвременните композитори Андреа Тароди, Катарина Лейман и Рей Мунаката, в която беше инкрустирана и българска творба – световната премиера на силно въздействащия Триптих на есента на Борислава Танева.

СЕГА ppIANISSIMO JAZZ

СЕГА ppIANISSIMO JAZZ

Два диаметрално противоположни типа структуриране на концертните си програми бяха избрали живеещата в Белгия Мария Мартинова и един от най-известните съвременни холандски пианисти Ралф ван Раат и по този начин изявите им на софийска сцена предоставиха коренно различни преживявания.

В тематичната вечер Тоналността устоява в дуо с френския цигулар Сирил Гарак, Мартинова предложи едно изключително сбито, stretto представяне на цялата програма. Без паузи (по изрична молба и без аплаузи между пиесите) прекрасните музиканти изпълниха осем разнородни по жанр и националност произведения – за пиано и за цигулка и пиано (от Арво Пярт, Густаво Бейтелман, Петерис Васкс, Любомир Денев, Мирослав Данев и Мария Мартинова), компресирайки общото им времетраене в рамките на 60 минути (в които не включвам вълнуващо изпълненото на бис Танго от Пиацола). Тази не много обичайна концепция създаде атмосфера на особена концентрация и вглъбеност, доведе до пълно „потапяне“ в „благозвучието“ на творбите и провокира усещането на аудиторията за пътуване „във влак“ – в спокойно съзерцание на всичко, покрай което преминава.

Абсолют трио 1

Абсолют трио

Виртуозният пианист и музиколог Ралф ван Раат преподава интерпретация на съвременна клавирна музика в Conservatorium van Amsterdam. С видимо удоволствие, с много ерудиция и чар той представи всеки включен в програмата опус (предпочитан от него маниер, поне доколкото може да се види от публичните пространства за видеосподеляне). Рециталът му се превърна в лектория, в своеобразна Панорама на съвременната нидерландска клавирна музика, с премиерни за България произведения както от известни (Тео Лувенди, Луи Андрисен), така и от сравнително непознати тук холандски автори (Херард Бельон, Юп Франсенс, Андрис ван Росем и др.). В абсолютно творческо единомислие с Камелия Миладинова ни направиха съпричастни на българската премиера на Втора природа за пиано на четири ръце на живеещата дълги години в Холандия американка Ванеса Лан. Тази привидно атрактивна, външно ефектна творба всъщност има дълбокия смисъл „да изследва психологическата и духовната природа на отношението на самите пианисти един към друг“, като „намери междинното пространство между пиеса за двама пианисти и пиеса за соло изпълнител“[2].

Клавирната школа на Стела Димитрова-Майсторова е обширна тема, заслужаваща специално внимание, която няма как да бъде коментирана тук, но и не може да бъде пропусната – видяхме я в извадка the Best, особено на заключителния концерт. Честването на 70-годишнината на педагожката, изградила редица успешни пианисти, съвсем очаквано се превърна и в светско събитие, но самият концерт си струва да бъде отбелязан по няколко причини. От една страна, тази финална вечер даде среща на плеяда нейни ученици, много от които реализирани в различни европейски страни (Камелия Миладинова, Иван Павлов, Александра Радулова, Надежда Цанова, Маргарита Илиева, Дария Йовчева, Румен Трайков). От друга страна – чрез представените български премиери на пет наградени на организирания от Лилия Бояджиева конкурс за композиция De Bach au jazz в Париж (2015) творби на Роджър Бригс, Ана Крстайич, Андреа Границио, Марко Молтени и Кенет Лим, концертът превърна ppIANISSIMO 2017 във „фестивал във фестивала“, открехвайки завесата към една съвсем нова селекция на клавирни произведения от цял свят. И не на последно място – заключителният акорд, съвместното изпълнение на Стела Димитрова-Майсторова и Лилия Бояджиева на творба, натоварена с особен смисъл, от композитор, оказал решаващо влияние върху творческото развитие на пианистката – Соната за две пиана № 1  от Лазар Николов, се превърна в смислов и емоционален акцент на целия фестивал.

Стела Димитрова-Майсторова и Лилия Бояджиева 3

Стела Димитрова-Майсторова и Лилия Бояджиева 

ppIANISSIMO продължава да следва предварително начертаната посока, но и разширява своя обхват – и с организирането на майсторски класове на някои от гостуващите пианисти, и с провеждането на концерти и в други градове (това издание е съпътствано от четири концерта в Пловдив).

Преминаващ при висок обществен интерес, активно анонсиран и институционално подкрепян[3], фестивалът е очакван, зорко наблюдаван и неизменно отразяван в различни издания. Радващ се на „отгледана“ публика, състояща се и от професионалисти, и от любители, които не пропускат нито един концерт, днес вече ppIANISSIMO не е Eine-FrauFestival, както го назова Луц Лесле през 2003 година. Сега Стела Димитрова-Майсторова поверява организацията „на младите“, а тя е само почетен председател на едноименната фондация.

Оставаме в очакване на концерта 20 години ppIANISSIMO на 20 октомври 2017 в зала „България“ с участието на Симфоничния оркестър на БНР, когато ще бъдат изпълнени творби от Георги Минчев, Георги Арнаудов и Ришар Дюбюнон, а солисти ще са Стела Димитрова-Майсторова, Лилия Бояджиева, Борислава Танева и Весела Пеловска.

[1] Вж. напр. Данова, Диана. Фестивалът на клавирната музика на ХХ век ppIANISSIMO (1998 – 2006). – В: Българско музикознание, 2008, № 1, 90–116 и др.

[2] Лан, Ванеса. Втора природа. – В: ppIANISSIMO 2017, Програма с. 81.

[3] Българското национално радио е редовен съорганизатор на ppIANISSIMO. Министерството на културата на Република България, Столична община, посолствата и културните институти на държавите, от които са гостуващите изпълнители, също по традиция оказват съдействие на фестивала.

ppIANISSIMO_2017_Poster_Sofia

ppIANISSIMO 2017 Плакат

ppIANISSIMO – „работещият“ фестивален модел

Close Menu