Финалният концерт
Международният фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO 2017 премина под знака на две кръгли годишнини: 20-ото си поредно издание и 70-годишнината на своя основател и дългогодишен артистичен директор – Стела Димитрова-Майсторова.
Още от създаването си през март 1998[1] фестивалът се утвърждава като творческа лаборатория за съвременно изкуство и вече 20 години неотклонно следва своята концепция – да популяризира клавирния репертоар от началото на ХХ век до наши дни, като дава подиум както на утвърдени на световно ниво интерпретатори, така и на дебютиращи талантливи пианисти.
ppIANISSIMO 2017 беше анонсиран от организаторите като „ретроспективен“, предоставящ възможност за нови срещи с любими изпълнители, някои от които гостували многократно (разбира се, сега с нови програми). Фестивалът спази своите традиции, сред които – жанрово разнообразие при безкомпромисна селекция на изпълнители и произведения, безупречен пианизъм, експониран в различни негови и национални, и възрастови измерения, преимуществено представяне на световни и български премиери, солови рецитали, тематични концерти, достъпност за широк кръг слушатели (практиката „свободен вход“ вече има и ново, онлайн измерение – директно излъчване на всички концерти по Binar.bg).
Мястото на провеждане също беше традиционно – Първо студио на Българското национално радио, но сега ppIANISSIMO беше в различен формат. За разлика от предишните си издания, преминаващи „на един дъх“ с по два (а в почивните дни – и с по три) концерта в един ден, сега програмите бяха само вечерни, в значително по-дълъг времеви диапазон (24 март – 9 април). Приех с известно недоверие по-лежерното им разполагане в три фестивални седмици, в серии от по три концерта в последните дни на седмицата. Предпочитанията ми клоняха към по-динамичното, концентрирано протичане в няколко поредни дни, но с натрупването на фестивалните събития осъзнах, че това е едно разумно решение, което не довежда до „размиване“ и разсейване, а точно обратното – с по-продължителното си присъствие в пролетния софийски концертен афиш ppIANISSIMO предостави на публиката възможност да осмисли своите впечатления, да осъзнае чутото и видяното, да се ориентира в щедро предложеното ѝ многообразие.
Магдалена Лисак
ppIANISSIMO винаги създава усещане за добре премислен и завършен проект, прокарващ различни тематични линии, обединени от идеята за разкриването на неизчерпаемите възможности на пианото не само като клавишен, а и като перкусионен инструмент. И тази година фестивалът изгради стройна драматургична концепция. В трите фестивални седмици имаше по един солов рецитал на превъзходни пианисти от различни националности – много различни, но силно въздействащи: Габор Чалог от Унгария, Магдалена Лисак от Полша и Ралф ван Раат от Холандия. С яркото си артистично присъствие отново зарадваха почитателите си и редица български изпълнители, живеещи в различни европейски държави – Мария Мартинова (Белгия), Камелия Миладинова (Холандия), Стефка Перифанова (Швейцария). Поредният рецитал на обичаното от публиката на ppIANISSIMO Абсолют трио от Швейцария също се превърна в събитие. Концертът Посветено на ppIANISSIMO – традиционният „генератор“ на нови произведения (този път с творби от Добринка Табакова, Пенка Кунева, Константин Илиевски, Албена Петрович-Врачанска, Александра Карастоянова-Херментин и др.), разбираемо провокираше интерес. Вплетени в общия фестивален замисъл бяха и рециталът на Анна Кристенсон – пиано (Швеция) и Аннастина Малм – мецосопран (Швеция/Франция), и концертът с джаз импровизации ppIANISSIMO JAZZ Сега, водейки до очакваната кулминация – финалния концерт 70 години от началото…, посветен на кръглата годишнина на Стела Димитрова-Майсторова.
С фино, деликатно музициране впечатлиха Анна Кристенсон и Аннастина Малм, гостували и на „Нордското“ издание на ppIANISSIMO (2016). Тази година представиха шведска програма, съставена от произведения на творци от първата половина на ХХ век – Сигурд фон Кох, Мусес Пергамент и Йоста Нюстрьом, както и на съвременните композитори Андреа Тароди, Катарина Лейман и Рей Мунаката, в която беше инкрустирана и българска творба – световната премиера на силно въздействащия Триптих на есента на Борислава Танева.
СЕГА ppIANISSIMO JAZZ
Два диаметрално противоположни типа структуриране на концертните си програми бяха избрали живеещата в Белгия Мария Мартинова и един от най-известните съвременни холандски пианисти Ралф ван Раат и по този начин изявите им на софийска сцена предоставиха коренно различни преживявания.
В тематичната вечер Тоналността устоява в дуо с френския цигулар Сирил Гарак, Мартинова предложи едно изключително сбито, stretto представяне на цялата програма. Без паузи (по изрична молба и без аплаузи между пиесите) прекрасните музиканти изпълниха осем разнородни по жанр и националност произведения – за пиано и за цигулка и пиано (от Арво Пярт, Густаво Бейтелман, Петерис Васкс, Любомир Денев, Мирослав Данев и Мария Мартинова), компресирайки общото им времетраене в рамките на 60 минути (в които не включвам вълнуващо изпълненото на бис Танго от Пиацола). Тази не много обичайна концепция създаде атмосфера на особена концентрация и вглъбеност, доведе до пълно „потапяне“ в „благозвучието“ на творбите и провокира усещането на аудиторията за пътуване „във влак“ – в спокойно съзерцание на всичко, покрай което преминава.
Абсолют трио
Виртуозният пианист и музиколог Ралф ван Раат преподава интерпретация на съвременна клавирна музика в Conservatorium van Amsterdam. С видимо удоволствие, с много ерудиция и чар той представи всеки включен в програмата опус (предпочитан от него маниер, поне доколкото може да се види от публичните пространства за видеосподеляне). Рециталът му се превърна в лектория, в своеобразна Панорама на съвременната нидерландска клавирна музика, с премиерни за България произведения както от известни (Тео Лувенди, Луи Андрисен), така и от сравнително непознати тук холандски автори (Херард Бельон, Юп Франсенс, Андрис ван Росем и др.). В абсолютно творческо единомислие с Камелия Миладинова ни направиха съпричастни на българската премиера на Втора природа за пиано на четири ръце на живеещата дълги години в Холандия американка Ванеса Лан. Тази привидно атрактивна, външно ефектна творба всъщност има дълбокия смисъл „да изследва психологическата и духовната природа на отношението на самите пианисти един към друг“, като „намери междинното пространство между пиеса за двама пианисти и пиеса за соло изпълнител“[2].
Клавирната школа на Стела Димитрова-Майсторова е обширна тема, заслужаваща специално внимание, която няма как да бъде коментирана тук, но и не може да бъде пропусната – видяхме я в извадка the Best, особено на заключителния концерт. Честването на 70-годишнината на педагожката, изградила редица успешни пианисти, съвсем очаквано се превърна и в светско събитие, но самият концерт си струва да бъде отбелязан по няколко причини. От една страна, тази финална вечер даде среща на плеяда нейни ученици, много от които реализирани в различни европейски страни (Камелия Миладинова, Иван Павлов, Александра Радулова, Надежда Цанова, Маргарита Илиева, Дария Йовчева, Румен Трайков). От друга страна – чрез представените български премиери на пет наградени на организирания от Лилия Бояджиева конкурс за композиция De Bach au jazz в Париж (2015) творби на Роджър Бригс, Ана Крстайич, Андреа Границио, Марко Молтени и Кенет Лим, концертът превърна ppIANISSIMO 2017 във „фестивал във фестивала“, открехвайки завесата към една съвсем нова селекция на клавирни произведения от цял свят. И не на последно място – заключителният акорд, съвместното изпълнение на Стела Димитрова-Майсторова и Лилия Бояджиева на творба, натоварена с особен смисъл, от композитор, оказал решаващо влияние върху творческото развитие на пианистката – Соната за две пиана № 1 от Лазар Николов, се превърна в смислов и емоционален акцент на целия фестивал.
Стела Димитрова-Майсторова и Лилия Бояджиева
ppIANISSIMO продължава да следва предварително начертаната посока, но и разширява своя обхват – и с организирането на майсторски класове на някои от гостуващите пианисти, и с провеждането на концерти и в други градове (това издание е съпътствано от четири концерта в Пловдив).
Преминаващ при висок обществен интерес, активно анонсиран и институционално подкрепян[3], фестивалът е очакван, зорко наблюдаван и неизменно отразяван в различни издания. Радващ се на „отгледана“ публика, състояща се и от професионалисти, и от любители, които не пропускат нито един концерт, днес вече ppIANISSIMO не е Eine-Frau–Festival, както го назова Луц Лесле през 2003 година. Сега Стела Димитрова-Майсторова поверява организацията „на младите“, а тя е само почетен председател на едноименната фондация.
Оставаме в очакване на концерта 20 години ppIANISSIMO на 20 октомври 2017 в зала „България“ с участието на Симфоничния оркестър на БНР, когато ще бъдат изпълнени творби от Георги Минчев, Георги Арнаудов и Ришар Дюбюнон, а солисти ще са Стела Димитрова-Майсторова, Лилия Бояджиева, Борислава Танева и Весела Пеловска.
[1] Вж. напр. Данова, Диана. Фестивалът на клавирната музика на ХХ век ppIANISSIMO (1998 – 2006). – В: Българско музикознание, 2008, № 1, 90–116 и др.
[2] Лан, Ванеса. Втора природа. – В: ppIANISSIMO 2017, Програма с. 81.
[3] Българското национално радио е редовен съорганизатор на ppIANISSIMO. Министерството на културата на Република България, Столична община, посолствата и културните институти на държавите, от които са гостуващите изпълнители, също по традиция оказват съдействие на фестивала.
ppIANISSIMO 2017 Плакат