Фотографии: Troubleyn & Jan Fabre
Българската публика не за първи път се среща с работата на Ян Фабр, един от емблематичните автори от следвоенния европейски авангард. Фабр е артист, който работи едновременно в полето на визуалните изкуства, театъра и танца и беше представен в София през 2019 година. В Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство (САМСИ) видяхме неговата изложба „Не може да се избяга от изкуството“, а през същата година в рамките на инициативата Световен театър в София и Международния театрален фестивал „Варненско лято“ беше представен неговият спектакъл „Щедростта на Тавиата“. Фабр е известен с провокацията и преизпитването на границите (в жанровете, темите и т.н.), изграждайки своеобразен метод на изследване на света чрез изкуството или по-скоро опирайки се на изследователски методи през създаването на изкуство. Сега гостуването на двата спектакъла през пролетта на 2022 г. „Флуидната сила на любовта“ и „Възкресението на Касандра“ се случва в контекста на напрегнато очакване. Всичко това, взето заедно с тенденцията на сцената на регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала“, регулярно (а не кампанийно) да виждаме все повече произведения на съвременни артисти от различни места по света, можем да приемем като по-съществена стъпка към изравняване на нашия контекст и по-широкия европейски.
Показаните два спектакъла са различни като тематичен фокус, подход и реализация. „Флуидната сила на любовта“ се концентрира върху проблема за разрояването на половите идентичности и социалните отговори на този феномен, но през проблема за клишетата на идентификацията, медийната експозиция и етикетирането, което политическата коректност често пъти налага. „Не е ли достатъчно, че сме просто хора?“ – питат от сцената неговите артисти, за да не получат отговор, а и такъв не се търси. Представлението всъщност имплицитно се докосва чрез своя сатиричен (и съответно еманципиращ) подход до един структурен проблем в европейското общество – защо човешката сексуалност и идентичностните въпроси, които тя поражда, се превръщат в територия, на която се разгръщат властови нагони, защо там възникват опити за контрол и често пъти ригидни нагласи.
Вторият спектакъл „Възкресението на Касандра“ в изпълнение на Стела Хьотлер на френски, немски и английски е разделен на пет епизода, всеки от които съответстващ на различен цвят-алегория, подчертани от костюмографията. Всеки един епизод се явява своеобразно траурно оплакване от пророчицата Касандра. Възкресението ѝ от земята води до екстаза на съществуването, през което тя травматично преминава, без това да има какъвто и да е морален знак, но заедно с това донася и тревогата за майката Земя. Текстът на Руджеро Капучо, който Фабр на практика овеществява, експлоатира разказа за вечното завръщане – кръговратът на човешките грешки, които се отразяват не само на тяхното самоунищожително съществуване, което винаги води до залеза на цивилизациите, но и към залеза на живота на земята въобще. В тази апокалиптична атмосфера образът на Касандра е трансцедентален и надисторичен, тя носи едно всеобхватно съзнание, родеещо се с това на божественото. В нейният образ няма йерархия на началата, нито бинарни опозиции като добро и зло.
Работата на Фабр демонстрира рядка синергия на интересите в различни приложни области на изкуството, търсещи контакта с публиката през съвременните теми, но и намирането на своеобразна иконография на образите, които трябва да бъдат експонирани към публиката; а основната цел е повече от ясна – максимална конфронтация със зрителната зала.
Флуидната сила на любовта
Текст, режисура и хореография: Ян Фабър; Музика: Хао Ву; артисти: Силвия Камарда, Анабел Чамбон, Седрик Шарон, Конор Дохърти, Стела Хьотлер, Ивана Йожич, Пиетро Куадрино, Матео Седа и Ирене Урчиуоли; костюми и декор: Ян Фабър; драматургия и артистична асистенция: Миет Мартенс; светлинен дизайн: Вут Янсенс; техника: Вут Янсенс; продуценти: Трублайн/Ян Фабър (Белгия); копродуценти: Национална сцена „Бонлио“ Анси (Франция), Шарлероа танц, хореографски център Валония – Брюксел (Белгия), Централен театър Севиля (Испания) и Перподиум (Белгия).
Топлоцентралата, 15 и 16.04.2022 г.
Възкресението на Касандра
Идея и режисура: Ян Фабър; текст: Руджеро Капучо; авторска музика: Артур Лавандие; флейтисти: Жули Бруне-Жейланд, Алис Шимански; изпълнител: Стела Хьотлер; мъжки глас: Густав Кьонигс; филм „Срам по цялата земя!“ (2018) Ян Фабър/Ангелос (Антверпен, Белгия); драматургия: Марк Гойрден; светлинен дизайн: Вут Янсенс; костюми: Ян Фабър, Касия Мийлчарек; продуценти: Трублайн/Ян Фабър (Антверпен, Белгия) в копродукция с: Национална сцена ТАНДЕМ (Франция), Театрален фестивал в Неапол (Италия), Драматичен театър Болшой „Товстоногов“ (Русия), Шарлероа танц, Хореографски център Валония – Брюксел (Белгия).
Топлоцентралата, 17.04.2022 г.