„(Не)Възможната свобода“ на Деян Статулов с премиера на 10 ноември
Представянето на книгата ще бъде на 10 ноември от 18:00 ч. във филмотечно кино „Одеон“ с прожекция на филма „Прокурорът“ (1968) на Любомир Шарланджиев и откриване на изложбата „Цензурираните филми: зад кадър“
Дебютната книга на кинокритика, д-р Деян Статулов, разглежда основните аспекти на идеологическата цензура в българското игрално кино в периода 1948–1989.
Книгата е резултат от дългогодишно изследване върху механизмите и средствата, чрез които се осъществява контрол над кинопроизводството по време на социализма в България.
Идеологическият контрол на Българската комунистическа партия (БКП) бележи целия период на социалистическото филмопроизводство. Това е валидно дори когато творците и техните филми не са засегнати пряко. Съдържанието на филмите се подчинява на политическа поръчка, замаскирана като интерес към ценностите на социалистическото общество.
В текста е направен кратък исторически обзор на цензурата по света, а в частност – на седмото изкуство. Като основен акцент на изследването е разгледан проблемът с генезиса и функционирането на механизмите за контрол и цензура в българското кино в този период. Описани са много новооткрити документи, които доказват наличието на репресивна намеса над творчеството на родните кинотворци. Представени са подробно случаите с два емблематични български филма – „Кратко слънце“ на Людмил Кирков и „Една жена на 33“ на Христо Христов.
В книгата е публикуван и оригиналният протокол от заседанието на Съвета по художествено-творчески въпроси за обсъждане на филма „Една жена на 33“ като важно и любопитно приложение.
„(Не)възможната свобода” на Деян Статулов следва да има място сред задължителната литература по история на българската култура. Не само поради безспорно приносните си преки резултати, но и заради изследователския метод, позволяващ разкриване на действителните мрежи на цензорските практики и престъпления срещу талантливата култура в пустинята на българския тоталитаризъм”.
проф. Георги Каприев
„Става пределно ясно от книгата, че желязната хватка на властта за налагане на социалистическия реализъм в България е била така замислена, че никой да не може да я преодолее. Фактите разкрити и изследвани от автора са огромен културен и исторически принос в българското кинознание“.
проф. Иво Драганов
Деян Статулов е доктор по кинознание и главен асистент в Института за изследване на изкуствата при Българска академия на науките (БАН). Има над 300 публикации в областта на филмовата история и критика (изследвания, рецензии, интервюта и др.). Като професионална реализация е бил сценарист и редактор на телевизионни предавания и формати, главен редактор на фестивалния вестник на „Международен София Филм Фест“ и „Златна роза“, както и програмен директор на „Дом на киното“ в София (2013–2015). Хоноруван преподавател е във Факултета по журналистика и масова комуникация към СУ „Св. Климент Охридски“, магистърска програма „Продуцентство и креативна индустрия“. Съсценарист е на телевизионното предаване за кино „Като на кино“ (bTV Cinema) и филмов наблюдател на предаването „Преди обед“ (bTV). Издател и главен редактор е на сайта за филмова култура kinoto.bg. През 2022 г. получава наградата на СБФД „Васил Гендов“ за оперативна критика.
В изложбата „Цензурираните филми: зад кадър“ са включени непознати работни моменти от филмите:
Една жена на 33 (1982), реж. Христо Христов
Езоп (1970), реж. Рангел Вълчанов
Животът си тече тихо (Партизани), (1957), реж. Бинка Желязкова
Завръщане (1967), реж. Лада Бояджиева
Кит (1969), реж. Петър Б. Василев
Кратко слънце (1978), реж. Людмил Кирков
На малкия остров (1957), реж. Рангел Вълчанов
Понеделник сутрин (1966), реж. Ирина Акташева и Христо Писков
Прибързаният балон (1967), реж. Бинка Желязкова
Прокурорът (1968), реж. Любомир Шарланджиев
Събитието се осъществява съвместно с Българската национална филмотека и кино „Одеон“.