Рецепция на представленията на китайска традиционна опера в България
Новата монография на доц. д-р Миглена Ценова, издание на Института за изследване на изкуствата, БАН, е мащабно и актуално музикологично изследване, посветено на рецепцията на представленията на китайска традиционна опера в България. Приносите на изследването са многобройни, навлиза се аргументирано в различни области на науката като литературознание, лингвистика, театрознание, музикология и други. Новаторските подходи на авторката са по отношение на: изследване на въпроса за рецепцията както в рамките на теориите на постмодернизма, така и пренос на идеи от древни текстове от европейската и азиатската култура към съвременността; осмислянето на взаимодействието между индийската и китайската традиция в китайската традиционна опера; въвеждането на музикологични тълкувания от китайски трактати от V – IV в. пр. Хр. – VI в. сл. Хр. по отношение на критерии за оценка на музикални, поетични и др. съчинения. В книгата има сериозно обследване на съвременната рецепция на представления на китайската традиционна опера в България, осъществени между 1952 и 2023 г., с акцент върху: тяхната хронология; сътрудничеството между български и китайски педагози и учени; изучаването на китайска традиционна опера в системата на българското висше образование; интерпретационните проблеми в творческите усилия на редица български режисьори, композитори, сценографи, хореографи, изпълнители и др.