Катерина Гаджева

Образование
2004 – Магистър, Нов български университет, департамент „История на културата“, програма „Изкуствознание“. Дипломна работа на тема “Фотографията – първоизточник на нова ритуалност”. Научен ръководител чл. кор. проф. д. н. Елка Бакалова
2010 – ОНС доктор. Национална художествена академия, катедра „Изкуствознание“, ВАК. Дисертация на тема “Между желаното и действителното. Фотография и “нагледна агитация” в България – 1948-1956”. Научен ръководител – проф. д. н. Чавдар Попов
Месторабота
2012–2023 – главен асистент в Институт за изследване на изкуствата, Българска академия на науките, София
2023–досега – доцент в Институт за изследване на изкуствата, Българска академия на науките, София
2008–досега – хоноруван препадавател в Нов български университет, София, Факултет за базово образование, Бакалавърски факултет, Магистърски факултет
2008–2016 – хоноруван преподавател в СУ „Св. Климент Охридски”, София, Философски факултет
2009–2012 – хоноруван препадавател в Национална художествена академия, София, катедра „Изкуствознание“
Специализации
2005 (септември – декември) Европейски университет, Санкт-Петербург, Русия
2006 (април – юли) Лудвиг-Максимилиан Университет, Мюнхен, Германия. Институт по европейска етнология
Година на постъпване в ИИИзк
2012 – главен асистент в Институт за изследване на изкуствата, Българска академия на науките
Публикации
Монографии:
Гаджева, К. Oт текста към образа. Културологични и художествени аспекти на четири приказки от Шарл Перо и Братя Грим през втората половина на ХХ век. Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“, София, 2023.
Гаджева, К. Между желаното и действителното. Фотографските илюстрации в българските периодични издания 1948-1956. „Гутенберг“, София, 2012.
Студии и статии:
Gadjeva, K. Parades sportives et défilés de masse, images des années 1950. –In: La photographie, mythe global et usage local. Paris, L’Harmattan, 2012, 83-99.
Gadjeva, K. Between Tradition and Modernisation. Representations of Women in Photographic Illustrations in Bulgarian and Soviet Popular Magazines (1948-1956). –In: L'HOMME. Europäische Zeitschrift für Feministische Geschichtswissenschaft, №2, Köln, 2015, 33-48. (Web of Science)
Gadjeva, K. Bulgaria Through the Eyes of Foreigners During the 1960s. Photographic Representations of the "Tourist Paradise". –The Multi-mediatized Other. The Construction of Reality in East-Central Europe, 1945-1980, Budapest, 2017, 536-555.
Гаджева, К. Жените в българската фотография. Фокус върху 70-те години на ХХ век. –Проблеми на изкуството, № 1, 2019, 13-21. (ERIH Plus).
Ролята на фотографията в процеса по формиране на рационалния социалистически потребител в България през 60-те години на XX век. –Балканистичен форум, 2019, № 1, 135-146. (SJR Scopus Q2,:0.123).
Гаджева, К. Единадесет минути "бездеятелен" отдих на ден. Българска eтнология, 1, 2019, 52-68. (ERIH Plus).
"Един ден той сам ще ме открие и ще ме спаси". Мечата за принца, познат от приказките на Шарл Перо и Братя Грим и придружаващите ги илюстрации. –Балканистичен форум, 2021, № 4, 183-194. (SJR Scopus Q2,:0.123).
Гаджева, К. Първо представяне на български фотографи на световното биенале "Фотофест" в Хюстън. Резултати и поуки. Изкуствоведски четения 2020. Модул Ново изкуство: Пътешествия, Институт за изследване на изкуствата, БАН, 2021, 376-38 (Web of Science).
Gadjeva, K. I Dream of Being a Beautiful Princess but I Am a Socialist Girl: The Psychological and Ideological Aspects of the Illustrations for the Fairy Tale “Cinderella” in Bulgaria in the Second Half of the 20th Century. Arts, 12(2), MDPI, 2023. (Web of Science, Q1).
Гаджева, К. Българското народно творчество – основа за естетическото и патриотично възпитание на социалистическото дете. Опитът на Лозинка Йорданова. Изкуствоведски четения 2023. Метаморфози, Ново иозкуство, Институт за изследване на изкуствата, БАН, 2024, 205-223. (Web of Science).
Представителни научни проекти:
The History of European Photography (1900-1938). Central European House of Photography, Bratislava, Slovakia, 2011
History of European Photography (1939-1969). Central European House of Photography, Bratislava, Slovakia, 2014
Българските художници за децата. Александър Божинов. Институт за изследване на изкуствата, София, НФ „Култура“, 2013
Българските художници за децата. Стефан Баджов. Институт за изследване на изкуствата, София, СП „Култура“; НФ „Култура“ 2014
Българските художници за децата. Бинка Вазова. Институт за изследване на изкуствата, София, СП „Култура“, НФ „Култура“, 2016
Българските художници за децата. Иван Пенков. Институт за изследване на изкуствата, София, СП „Култура“, 2019
155 години Българска академия на науките. 155 произведения от художествените сбирки на БАН. Институт за изследване на изкуствата, Българска академия на науките, София, 2024-2025
Представителни участия в конференции:
Участвала с доклади в различни международни научни форуми в България, Русия, Германия, САЩ
Лекционни курсове във ВУЗ:
Що е фотография; Изкуството в България по време на социализма и след падането на Берлинската стена; Съвременно българско изкуство; Изкуство и фотография; Фотографска теория през първата половина на ХХ век; Фотографска теория през втората половина на ХХ век; Скритото познание. Фотографията в историята на живописта; Българското изкуство от Освобождението до Втората световна война (НБУ)
История, теория и развитие на фотографията; Фотографията във визуалните изкуства (НХА)
Философия на фотографията (СУ)
Обучение на докторанти:
Ивета Челебиева, 2024–2027
Основни области на научни изследвания: история и теория на фотографията; история на фотографията в България; история на българското изкуство от втората половина на ХХ век; социалистическо изкуство; социалистическа култура; история на илюстрацията; българска илюстрация от втората половина на ХХ век
Съпътстващи дейности:
Член на редакционната колегия на „Изкуствоведски четения“ – ежегодно рецензирано научно издание на Институт за изследване на изкуствата, БАН
Член на редакционната колегия на „Проблеми на изкуството“ – рецензирано научно списание на Институт за изследване на изкуствата, БАН
Член на организационния комитет на ежегодната международна научна конференция „Изкуствоведски четения“, Институт за изследване на изкуствата, БАН







