Идеологически въздействия върху класическия оперен репертоар в България през периода 1944-1989
Автор гл. ас. д-р Емилия Жунич от сектор Музика
Към проблемнотематичен модул Българското културно наследство в европейски и световен контекст
Актуалност на проекта
Актуалността на проекта се обуславя от необходимостта да се осмисли оперния репертоар в България не само от гледна точка на творчеството и творческите търсения на постановъчен екип и артисти, но и от гледна точка на господстващата идеология, която налага свои изисквания при формирането на годишни, петилетни и т.н. репертоарни стратегии на съответните оперни театри в Българияпрез периода 1944-1989.
Степен на проученост на изследователския обект
Влиянията на господстващата в държавата идеология върху подбора на музикално-сценичния репертоар не са изследвани специално. Отразени са (но само индиректно) в четиритомното издание на ИГ „Музикален театър“[1] – като фокусът е върху различни постановъчни решения на едно и също произведение и по-специално върху постиженията на постановчиците и певческите състави, но без да са търсени промените в трактовките на творбите вследствие наложената политическа идеология в страната. На места те са само са загатнати[2]. Същевременно на драматичния и оперетен театър в България и на новата българска музика (предимно инструментална и хорова) са посветени редица монографии[3] и статии[4], касаещи наложения идеологически диктат след 1944 г.
За оперния театър обаче липсва такова изследване, а то ми се струва необходимо, за да се обяснят някои доста сериозни промени в репертоара и в тълкуванията на оперните творби, особено тези от т.нар. „класически репертоар“.[5]
Целта на предлагания проект е на базата на издирените документи да се проследи влиянието – как и доколко – на официалната държавна идеология върху подбора на класическия оперен репертоар и тълкуването на оперните творби през периода от 1944 до 1989.
Обект на изследването ще бъде влиянието на наложения идеологически канон върху прочита на оперни произведения от класическия репертоар.
Задачите, които си поставям:
- Да открия и анализирам влиянието на господстващата идеология върху прочита на творби от класическия оперен репертоар.
- Да открия и анализирам изменения в развитието на сюжетните линии в конкретни творби в зависимост от идеологията и от реализацията им на различни сцени у нас.
- Да проследя до каква степен промяната на постановъчните концепции повлиява върху драматургичното развитие на произведението като цяло и/или на конкретен образ.
- Да потърся доколко господстващата идеология е повлияла върху появата на нови оперни творби при налагане на репертоар, популяризиращ успехите на социалистическия строй у нас през разглеждания период.
Очаквани резултати:
Предлаганият планов проект се вписва в полето на търсения на изследователска група „Музикален театър“ и се отнася към проблемнотематичния модул на Института за изследване на изкуствата „Българското културно наследство в европейски и световен контекст“.