Влияния от китайски и японски разбирания за свързаността между музиката и природата в произведения от композитора Асен Аврамов
Автор доц. д-р Миглена Ценова от сектор Музика
Към ПРОБЛЕМНОТЕМАТИЧЕН МОДУЛ БЪЛГАРСКОТО КУЛТУРНО НАСЛЕДСТВО В ЕВРОПЕЙСКИ И СВЕТОВЕН КОНТЕКСТ
Изконна е корелацията музика – природа за китайската и японската мисъл, а свидетелства за тази „свързаност“ се откриват в най-ранни китайски и японски писмени паметници[i]. Примерите са многобройни, ще изброя само някои: първият звук възниква като следствие от магическото сливане между небето и земята; музикалните изпълнения могат да бъдат чути благодарение на елемента „въздух“ и по-конкретно на осем „звучащи ветрове“, които се възприемат като среда, пренасяща звуковите вълни до всички посоки на света; дванайсеттоновият звукоред „Шъ-ър лю“ е създаден по подобие на птичата песен на двойка феникси; всяка от степените на пентатоничния звукоред „У шън-ин дзие“ съответства на един от петте природни елемента[ii]. Както показаха резултатите от проведените две последователни изследвания върху рецепцията на представления на японски традиционен театър и на китайска традиционна опера в България[iii], именно вследствие на процесите на рецепция на китайска и японска традиционна музика (и театър) у нас се достига до създаването на произведения от български композитори, вдъхновени от опознаването на изкуствата и културата на Япония и Китай. Докато редица български композитори, сред които Георги Златев-Черкин, Владимир Панчев, Румен Цонев, Георги Арнаудов и други, създават произведения, вдъхновени от китайската или японската култура, без в творчеството им да се обособява цялостна тенденция за свързаност между музика и природа, то в творчеството на един български композитор – Асен Аврамов – тази тенденция на корелация между музика и природа е откроима, фундаментална, целенасочено градена, произхождаща от философско-естетическия светоглед на композитора. Тази тенденция се превръща в основополагаща, емблематична за стила на Аврамов. Цитираните характеристики, в съчетание с научната новост, за която свидетелства обстоятелството, че в българското (и световното) музикознание все още не са осъществявани обстойни изследвания, посветени на Аврамов[iv], аргументират избора на тема (и обект) на предлагания проект: „Влияния от китайски и японски разбирания за свързаността между музиката и природата в произведения от композитора Асен Аврамов“.
Безспорна е нуждата да се отговори на следните изследователски въпроси:
- Кое провокира интересите на Аврамов към китайски и японски разбирания за свързаност между музика и природа?
- Как Аврамов тълкува китайски и японски идеи за свързаност между музика и природа?
- Как китайски и японски концепции за корелация между природа и музика придобиват основополагащ смисъл за композиторските търсения на Аврамов?
- Доколко влияния от китайски и японски разбирания за свързаност между музика и природа водят до цялостни тенденции в композиторския стил на Аврамов?
- По какъв начин той интерпретира китайски разбирания за петте природни елемента, за значенията, влагани в числото пет (5) в музиката (например при пентатоничния звукоред и пр.)?
- По какъв начин концепцията за петте елемента присъства в творчеството на Аврамов дори на веществено, материално ниво?
- По какъв начин звученето на различни природни материали – като „дърво“, „кожа“, „хартия“, „пясък“, „вода“ и т.н. допринася за въздействието на изпълненията на творби от Аврамов, придава допълнителни усещания, включително сетивни, сред слушателите, и зрителите?
8. По какъв начин „вятърът“ (част от елемента „въздух“), а според китайските схващания и изначална звукова среда за разпространение на музикалните звуци, е интерпретиран на различни нива в творчеството на Аврамов?
9. Доколко човешкият глас е третиран като средство за пресъздаване на „вятър“ и като енергетична среда (ци), „одухотворяваща“ музикалните звуци?
10. По какъв начин е представен елементът „вода“ в произведения от Аврамов?
11. Какво е отношението на композитора към покоя, внушен от реалното звучене на японски реки?
12. Доколко китайски концепции за „съвършен покой“ и японските идеи за „пауза“, тишина, дзен, относими към разбирания за музиката и природата, се интерпретират в произведения от Аврамов?
13. Употребата на китайски и японски ладове обвързва ли се с пресъздаването на природни обекти и феномени, сезони от годишния цикъл и пр.?
14. В допълнение, по какъв начин се интерпретират компоненти (включително свързани с природата) от японския традиционен театър (Бунраку, Но, Кабуки) в творби от Аврамов?
Обектът на изследване съвпада с темата на предлагания проект. Целта на е да се проучи как композиторът Асен Аврамов интерпретира и прилага в свои произведения китайски и японски концепции за свързаност между музика и природа. Предмети на изследване ще бъдат: китайски и японски разбирания за свързаността между музиката и природата; индивидуалното тълкувание на китайски и японски разбирания за свързаност между музиката и природата в осем обширни произведения от композитора Асен Аврамов. Основните задачи обхващат изясняване на вече поставените изследователски въпроси, както и концептуален и музикалнотеоретичен анализ на следните осем композиции: 1. Музика към театралната пиеса Сънят на Одисей (1997); 2. Музика (и звукозаписна концепция) към радиопиесата Атолът / The Atoll (1999)[v]; 3. Музика към пиесата Роден във Ветил (2002)[vi]; 4. Невидимата форма на нещата/形·隐/Air (2018–2019, за китайски традиционни музикални инструменти)[vii]; 5. Музика към пиесата Принцът на морето и принцът на земята / The Prince of the Sea and the Prince of the Earth (2019)[viii] (за виолончело, традиционни инструменти и пиано или друг клавишен инструмент[ix]); 6. В тишината / In silence/ Συµφωνίες (2021) – многочастно произведение за клавирния квинтет MYX’D[x]; 7. Процесия на звука (2022)[xi]; 8. Вятърът между клоните / Branches Whisper in the Wind (2023) за инструментален ансамбъл от японския духов музикален инструмент шякухачи и ударни инструменти, сред които китайските традиционни музикални инструменти бандзи, луо и др.[xii]
Предлаганият проект ще бъде разработен като монографичен труд със следната структура: увод, два основни раздела, заключение, приложения и библиография. Осмислянето на подходи на Аврамов към китайски и японски разбирания за корелация между музика и природа налага в първия раздел от изследването да бъдат представени автентични китайски и японски концепции за свързаност между музика и природа (в писмени паметници от V–IV в. пр.н.е. – VII в. сл.н.е.). Ще бъдат тълкувани и музикологични и други изследвания от китайски, японски, европейски и други автори (публикувани през XX и XXI в.), в които се разглежда идеалът за подобна корелация, доставящ висша естетическа наслада[xiii]. Вторият раздел ще съдържа детайлен анализ – концептуален, музикалнотеоретичен и т.н. на споменатите осем произведения от Аврамов; ще бъде очертана и изведена тенденцията за взаимовръзката между музика и природа в неговото творчество. Ще бъде проучено и дали в процеса на творческата интеграция на китайски и японски музикални инструменти, техники на изпълнение, ладове и прочее Аврамов достига до новаторски композиционни похвати и други достижения. Библиографията обхваща научни монографии, студии, статии и др. на минимум шестнайсет (16) езика, между които китайски, японски и български език[xiv]. Ще бъдат приложени изследователски методи, сред които: теоретичен, сравнителен, естетически, исторически и пр. Резултатите от проекта ще бъдат представяни на научни форуми и публикувани като научни студии и статии. Срок на изпълнение: 3 години.